16 maart 2024

Linkse docent voor de collegezaal? Geef hem aan!

Studenten hoeven zich niet langer in stilte te verbijten wanneer hun docenten vraagtekens zetten bij de vrije markt, de draak steken met rechtse politici en kritisch zijn over de Verenigde Staten van Amerika. Ze kunnen zo’n linkse rakker nu anoniem aangeven op de Facebookpagina ‘Linkse indoctrinatie op mijn universiteit‘!

De pagina is een initiatief van UvA-student Yernaz Ramautarsing, die helemaal klaar is met de verbreiding van het linkse gedachtegoed via de collegezalen, zo vertelt hij in dit Folia-interview. ‘Laatst nog werd bij een college bestuurskunde verteld dat de overheid moet ingrijpen in de markt om een falen te voorkomen’, aldus Ramautarsing.

Positief over Obama

Ramautarsing heeft zelfs ergens op de UvA-campus een portret van Karl Marx gespot. Ook vertelt hij over een docent die zijn studenten dwong een boekje te lezen dat positief was over Barack Obama.

Hij vindt dat het de spuigaten uitloopt daarom heeft hij een Facebook-pagina gemaakt waar studenten docenten kunnen schandpalen. ‘De volgende keer dat je in de college weer zo een onzinnig links geinspireerd betoog moet aanhoren weet je waar je ons kan vinden’, staat er op de pagina.

Liever anoniem

Ramautarsing wil dat de studenten zo specifiek mogelijk beschrijven hoe de docent over de schreef is gegaan: ‘naam van de docent, van de onderwijsinstelling en welk college je volgt. Wil je liever anoniem blijven dan kan je ons eerst een bericht sturen, we zullen discreet met je gegevens omgaan.’

De pagina heeft inmiddels 281 likes en ook al wat landelijke media-aandacht gekregen. Uit een artikel artikel in Nieuwe Revu blijkt dat Ramautarsing lid is van de ‘Ayn Rand Campus Club Nederland’. Ayn Rand, filosofe en schrijfster, is één van de grondleggers van het huidige libertarisme, een stroming die de mens zo weinig mogelijk wetten en regels in de weg wil leggen bij het streven naar zijn eigen geluk.

Misschien ontslaan

Om meer bekendheid te krijgen voor zijn Facebookpagina, hoopt Ramautarsing op steun van de website GeenStijl, zegt hij tegen Folia. ‘Misschien roept de UvA bepaalde docenten na een uitspraak wel op het matje. En als er niks verandert en het meerdere keren gebeurt, kunnen ze zo’n docent misschien zelfs wel ontslaan.’

Het eerste slachtoffer van deze nieuwe Joseph McCarthy is overigens een VU-docent. Die waagde het een grapje te maken over mensen die vinden dat ‘buitenlanders’ minder rechten hebben dan Nederlanders.