19 maart 2024

Leer de paus kennen

Wie meer te weten wil komen over de nieuwe paus Franciscus de Eerste moet volgende week naar debatcentrum de Balie gaan. Daar spreekt onder meer Paul van Geest,VU-hoogleraar Augustijnistiek. Vandaar dat VU-studenten op vertoon van hun collegekaart 3,50 euro korting krijgen op een kaartje.

Het debat ‘Wie is de paus?’ vindt 22 april plaat in De Balie om 20.30 uur. Op de avond spreken onder andere Dries van Agt, Hans Hillen, Mohammed Cheppih en rabbijn Menno ten Brink over de nieuwe paus en interreligieuze relaties. En VU-hoogleraar Paul van Geest.

Van Geest verheugt zich op het debat. “Het is geweldig om met Rooms-Katholieke deskundigen zoals Dries van Agt en Hans Hillen in gesprek te mogen gaan over Franciscus I. We gaan ervoor om een debat te voeren over de inhoud”.

Kerk als wereldmacht

Naast de hoogleraar zullen ook Jezuïet Eduard Kimman en de atheïstische dominee Klaas Hendrikse plaatsnemen. Met de andere panelleden willen ze diepte geven over de achtergrond van deze nieuwe paus. Immers, wie de verslaggeving rondom de verkiezing van de nieuwe paus volgde, is waarschijnlijk niet veel wijzer geworden over Franciscus. De vox populi op het Sint Pieter, de speculaties over de mogelijke kandidaten en na afloop rumoer over een foto van Franciscus met Videla.

Met in het achterhoofd dat de kerk nog steeds wereldwijd één van de machtigste instituten is wordt het een avond over de staatsleider van Vaticaanstad en de geestelijk leider van de Rooms-Katholieke kerk. Centrale vraag is: wie is deze nieuwe paus? En hoe reageren de verschillende vleugels van de kerk op de keuze van de kardinalen voor de jezuïet Bergoglio? Wat zijn de consequenties van de laatste ontwikkelingen in het Vaticaan op Nederland en de wereld?