29 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Kwaliteitsafspraken VU krijgen voorlopige onvoldoende

De plannen van de VU voor de besteding van de studievoorschotmiddelen in de komende jaren zijn onvolledig, oordeelt het ministerie van Onderwijs. Niet al het geld heeft een bestemming. De VU krijgt een herkansing.

Het ministerie valt over 8,1 miljoen euro waarvoor nog niet is bepaald waar ze aan besteed gaan worden. De VU heeft naar eigen zeggen wel een invulling van de geplande investering nagestuurd, maar die ‘kon niet meer in de beoordeling worden meegenomen’, mailt de woordvoerder.

Juniordocenten

In totaal besteedt de VU ruim 77 miljoen euro aan studievoorschotmiddelen in de periode 2019-2024, waarvan in verhouding verreweg het meeste geld gaat naar juniordocenten (ruim 20 miljoen). Andere grote bestedingsposten zijn de ‘ondersteuning van innovatieve onderwijsvormen’ (6,5 miljoen), een betere voorbereiding op de arbeidsmarkt tijdens de opleiding (5,5 miljoen) en meer aanbod van community service learning-projecten (3,8 miljoen).

Basisbeursmiljoenen

De studievoorschotmiddelen zijn een pot geld die de universiteiten en hogescholen krijgen van het Rijk om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. De middelen zijn vrijgekomen door de afschaffing van de basisbeurs en worden daarom ook wel basisbeursmiljoenen genoemd. De afspraak is dat de instellingen gedetailleerde plannen maken waar ze het geld aan willen besteden.

De VU koppelde de kwaliteitsafspraken aan de eigen onderwijsagenda voor de komende vijf jaar en de bijbehorende kwaliteitschecks. Dat kwaliteitsplan onderwijs 2019-2024 is op VUnet te vinden. Over die koppeling en een groot deel van de plannen is het beoordelingspanel van de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie wel positief.

Bestemming onbekend

In een onderzoek naar de plannen van alle hogeronderwijsinstellingen, ontdekte Folia onlangs dat de bestemming van veertig procent van de basisbeursgelden nog niet duidelijk is. Bij de VU gaat het om iets meer dan tien procent van de totale som.

Het idee is nu om niet alleen de specificatie van de 8 miljoen alsnog in te sturen, maar ook om het plan te updaten. ‘Wij grijpen deze kans ook aan om een geactualiseerd plan neer te leggen waarin de roerige afgelopen maanden kunnen worden verwerkt’, aldus het VU-bestuur.