18 maart 2024

ISO en LSVb zoeken nieuw bestuur

Praten met de minister, duizenden studenten toespreken op het Malieveld, een rechtszaak voeren tegen een nieuwe wet… Wie daar zin in heeft, kan solliciteren bij het Interstedelijk Studenten Overleg en de Landelijke Studenten Vakbond.

Nederland telt ruim 650 duizend studenten. De LSVb en het ISO vertegenwoordigen hen. De LSVb organiseert sneller een mediagenieke actie en houdt zich ook bezig met studentenhuisvesting. Het ISO is van oudsher bestuurlijker ingesteld en zoekt eerder het compromis.

Kleine verschillen

Maar inhoudelijk lijken de verschillen kleiner dan voorheen. Ze voerden samen de rechtszaak tegen de langstudeerboete en stonden ook samen op het Malieveld te protesteren. Al leggen ze hun eigen nadruk, over de meeste onderwerpen denken ze ongeveer hetzelfde. Ze zoeken beide een nieuw bestuur.

Het is afwisselend werk, vertelt voorzitter Kai Heijneman van de LSVb. “De ene dag geef je een interview, de andere dag ga je in gesprek met beleidsmakers. Of je voert een debat met een politicus. Verder spreek je met studenten om te horen wat zij belangrijk vinden.”

“Het allerleukste is het contact met mensen die al jaren in het vak zitten”, vindt Van Reekum. “Je mag de minister vertellen hoe jij denkt dat het hoger onderwijs eruit moet zien. Je ontmoet mensen die je alleen van televisie kent.”

Gemotiveerd

Een bestuursjaar bij LSVb of ISO valt niet te combineren met een studie, zeggen ze allebei. Bestuursleden werken al gauw zo’n tien uur per dag en vaak ook in het weekend. Het is misschien goed voor je curriculum vitae, maar daar moet je het niet voor doen. “Dan houd je het niet vol”, zegt Heijneman. Van Reekum: “Je moet goed gemotiveerd zijn. Het is niet voor niets dat er wel eens iemand halverwege het bestuursjaar afhaakt.”

Over belangstelling hebben ze niet te klagen. “De eerste sollicitaties zijn al binnen”, zegt voorzitter Thijs van Reekum van het ISO. “In december kregen we al vragen van mensen die wilden solliciteren. Vorig jaar ontvingen we meer dan vijftig sollicitaties. Wel zouden we graag iets meer hbo’ers trekken. Die kunnen zich best meten met universitaire studenten. De afgelopen vijf jaar kwamen de ISO-voorzitters telkens uit het hbo.” Ook de LSVb let hier op, zegt Heijneman. “Ons bestuur telt dit jaar twee academische studenten en drie hbo’ers, waarvan er één naar de universiteit is doorgestroomd. Het is ook fijn als de bestuursleden uit verschillende studentensteden komen.” Tijdens het bestuursjaar hoeven de studenten niet op een houtje te bijten. Ze krijgen een beurs van 1.600 euro in de maand.

Voor het ISO kunnen belangstellenden tot en met 27 februari solliciteren. Ook zijn er twee informatieavonden. De LSVb sluit iets eerder: voor 13 februari moet de sollicitatiebrief (met opinieartikel) binnen zijn.

ISO: http://www.iso.nl/ORGANISATIE/Vacatures.aspx

LSVb: http://www.lsvb.nl/landelijke-studenten-vakbond-zoekt-nieuw-bestuur/