Wetenschap
& Onderwijs

Instellingskeuring splijt Kamer

Een wonderlijk schouwspel vanmiddag in de Tweede Kamer: oppositiepartijen verdedigden het plan van minister Bussemaker om de onderwijskeuring bij de instellingen te leggen, terwijl coalitiepartner VVD forse kritiek uit.

Ongelooflijk, vindt VVD-Kamerlid Pieter Duisenberg het plan om universiteiten en hogescholen de keuring van hun eigen onderwijs te laten regelen. “In 2011, dat is nog geen vier jaar geleden, kopten de kranten dat een kwart van de Inholland-studenten onterecht een diploma had gekregen”, zei hij zojuist in de Tweede Kamer. “Er zijn sinds die tijd belangrijke stappen gezet, maar in mijn ogen is er op dit moment nog geen ruimte voor een ondoordacht experiment over de rug van studenten.”

NVAO niet op bezoek

Begin juni kondigde de minister aan dat zes hogescholen en zes universiteiten in de komende jaren een ‘instellingsaccreditatie’ mogen aanvragen. Als de instellingen aantonen dat ze hun eigen onderwijs regelmatig kritisch tegen het licht houden, krijgen de opleidingen jarenlang geen keurmeesters van accreditatieorganisatie NVAO meer op bezoek.

Volgens Duisenberg wordt met het experiment “de bijl gezet aan de wortel van het onderwijs”. Opleidingskeuringen zouden juist de kern moeten zijn van het hele keuringsstelsel, aldus Duisenberg. “Met het plan dat er nu ligt, moet de minister echt terug naar de tekentafel.”

CDA veel vertrouwen

Oppositiepartijen D66 en CDA daarentegen toonden zich voorstander van het experiment, net als de PvdA. Met name het CDA heeft veel vertrouwen in het plan van de minister. “De opleiding blijft het belangrijkste punt van de kwaliteitsborging”, aldus CDA-Kamerlid Michel Rog. “Ik merk koudwatervrees bij de VVD die ik probeer weg te nemen.”

VVD blijft tegen

Studenten en medewerkers van onderwijsinstellingen krijgen via de medezeggenschap meer invloed op de kwaliteit van het onderwijs, benadrukken de voorstanders. Zij moeten instemmen als hun universiteit of hogeschool mee wil doen aan het experiment. “Wat is daar op tegen?”, vroeg Paul van Meenen van D66 aan Duisenberg. “Spreekt uit uw kritiek niet een zeker dedain tegen studenten en docenten die graag mee willen doen?”, vroeg ook Rog.

Duisenberg gaf geen duimbreed toe. “Ik herken de analyse dat het huidige stelsel verbeterd moet worden. Ik wil graag constructief meedenken, maar ik wil niet het fundament van de opleidingskeuring door een externe partij weghalen.”