28 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

‘Ik help liever een ander dan mezelf’

Ze was live te horen op de radio tijdens 3FM Serious Request en probeert nu een lezing van Floortje Dessing te regelen. Als Rode Kruis-vrijwilliger legt bachelorstudent gezondheid & leven Ellen van Eeden de lat hoog.

Het Rode Kruis heeft alleen al in Nederland ruim 20.000 vrijwilligers. Wat trok jou?
“Bij vrijwilligerswerk vind ik het belangrijk dat ik het zelf leuk vind én achter het doel sta. Een vriendin van me tipte het Rode Kruis en ik was meteen enthousiast. Het zit voor mij in de combinatie van liefdadigheid – de inzet voor de medemens, zorgen dat mensen gelukkig zijn – en het promoten van zelfredzaamheid, bijvoorbeeld door het aanbieden van cursussen. Dat past geloof ik wel bij mij, ik help liever een ander dan mezelf. Bijkomend voordeel is dat ik bestuurservaring kan opdoen.”

Dat moet je even uitleggen: hoe doe je bestuurservaring op bij het Rode Kruis?
“Ik leid als bestuurslid de promotiecommissie van de Studentendesk Amsterdam. Je moet die desk zien als de verbinding tussen het Rode Kruis en de studenten in de stad. De zelfredzaamheidscommissie organiseert onder meer EHBO-cursussen en drugslezingen voor studenten. De fondsenwervingscommissie zamelt geld in tijdens silent disco’s, borrels en dergelijke. Het is mijn taak om te zorgen voor naamsbekendheid en aandacht voor alle activiteiten.”

Krijg je binnen zo’n grote, internationale organisatie wel ruimte voor eigen ideeën?
“We mogen het juist heel erg zelf invullen, het Rode Kruis geeft ons de vrijheid om het aan te pakken zoals wij het willen. Tegelijkertijd krijgen we hulp van het landelijke team als we bijvoorbeeld een nieuwe website willen ontwikkelen of een workshop persvoorlichting willen volgen. Ik steek vooral veel tijd in social media. Op Instagram post ik dagelijks over wat we doen en deel ik handige tips voor studenten. Dat trek ik dit jaar breder dan alleen zaken als EHBO; het kunnen ook leuke weetjes of fijne studieplekken zijn.”

Je bent in augustus begonnen. Wat zijn tot nu toe jouw hoogtepunten?
“Toch wel 3FM Serious Request, hét Rode Kruis-evenement van het jaar. Als Studentendesk hebben we om geld op te halen onder meer een silent-disco georganiseerd en een bierkratophaalactie op Uilenstede. Ik zocht op Instagram contact met de 3FM-dj’s, heb actief geliked en gereageerd. Met resultaat: ik mocht in de uitzending vertellen over onze acties. Dat was ook een persoonlijk hoogtepuntje, want ik zie mezelf eigenlijk als een verlegen type. Sinds ik begonnen ben, hebben we er driehonderd volgers bij op Instagram. Daar ben ik ook best trots op.”

Wat zijn je plannen voor de rest van je bestuursjaar?
“Eind 2019 en begin 2020 was ik druk met mijn stage en de toelatingstoets voor mijn master, daardoor ben ik iets minder actief geweest. Dat is jammer, want het is heel simpel: hoe meer tijd je erin steekt, hoe meer resultaat. En ik wil de commissie natuurlijk ook goed achterlaten voor mijn opvolger. Het komend halfjaar ga ik me inzetten voor samenwerkingen, onder meer met de VU, de UvA en studentenverenigingen. Zo hoop ik de naamsbekendheid te vergroten, ook onder studenten uit niet-zorgrichtingen. Ook wil ik de website updaten en ga ik natuurlijk alle voorjaarsevenementen promoten.”

Over die voorjaarsevenementen gesproken: heb je nog tips voor VU-studenten?
“In februari zat onze EHBO-cursus zo vol, dus daar gaan we een vervolg aan geven. Heel nuttig, want veel studenten hebben geen idee hoe ze eerste hulp moeten verlenen. Ook komt er weer een zelfredzaamheidscursus, een bootborrel en we zouden met een bijzondere silent-disco gaan staan op een Amsterdams bevrijdingsfestival. Maar die silent-disco kan helaas niet doorgaan in verband met de coronacrisis. Nu ben ik aan het uitzoeken of we een lezing met Floortje Dessing kunnen organiseren, over haar verblijf in Rode Kruis-gebied. Ik deel het allemaal op Instagram (@studentendeskamsterdam), dus volg ons vooral.”