Gustaaf Peek wordt nieuwe Vrije Schrijver

Gustaaf Peek (1975) is komend jaar huisschrijver van de VU. Hij volgt Babs Gons op en is de zestiende Vrije Schrijver.

“Het Vrije Schrijverschap, het klinkt makkelijker gezegd dan gedaan, want waar moet een schrijver in Nederland aan voldoen om zich werkelijk vrij te noemen? Ik kijk uit naar de ontmoetingen, het geknetter dat tussen denkwerelden kan ontstaan, ik hoop op nieuwe kieren in de verbeelding”, zegt Peek.

Als Vrije Schrijver kan Peek zijn activiteiten aan de VU grotendeels zelf invullen. Er ligt de opdracht voor een verhaal of essay en voorgaande jaren organiseerden Vrije Schrijvers zogeheten schrijvershuisbezoeken waarbij ze studenten meenamen naar andere schrijvers, maar verder heeft de schrijver een grote mate van vrijheid in wat hij op de VU organiseert.

“De VU wil met mij spreken, zo voelt het, ik zal zo open en oprecht mogelijk op alles antwoorden en mijn eigen vragen stellen. In het Vrije Schrijverschap ligt een opwekkende opdracht besloten, ik ga mijn best doen”, stelt Peek.

Bordewijkprijs

Gustaaf Peek debuteerde na zijn studie Engelse taal- en letterkunde aan de Universiteit Leiden als dichter. In 2006 werd zijn debuutroman Armin gepubliceerd, over een jonge SS-er die als verloskundige werkt. Daarna volgden nog vier romans, een filmscenario en een pamflet waarin hij een pleidooi houdt voor het communisme. Zijn derde roman Ik was Amerika werd bekroond met de BNG Nieuwe Literatuurprijs en de F. Bordewijkprijs.

Peek is de achter-achterkleinzoon van Johann Theodor Peek, een van de oprichters van warenhuis Peek en Cloppenburg.