‘Goed als VU statement zou maken tegen 24-uurseconomie’

Bestuurskundestudent Gerjan van den Heuvel vindt dat de zondagsrust terug zou moeten keren op de VU. “Een dag rust in de week is belangrijk, ik ken zoveel studenten met een burnout.”

Laatst had je een deadline voor een werkstuk op zondagavond. Ben je toen naar de docent gegaan om te zeggen dat jij niet wil werken op zondag?
Nee, zover ga ik ook weer niet. Maar ik vind het wel opmerkelijk dat docenten ervan uitgaan dat je in het weekend kunt studeren. Bij ons zitten veel deeltijders, die vinden dat juist prettig en dat snap ik heel goed. Maar toch wil ik waarschuwen voor een normverschuiving naar een wereld waarin we altijd aan het werk zijn.”

De bibliotheek van de VU  is sinds een aantal jaren op zondag open.  Dat is op verzoek van studenten.  Moet die wat jou betreft weer dicht?
“Ik zou het heel goed vinden als de VU een statement zou maken tegen de 24-uurseconomie en zou uitdragen dat rust ook belangrijk is. Dat zou een ouderwets-moderne houding zijn die denk ik goed past bij de maatschappelijke betrokkenheid van de VU.”

Leg eens uit?
“Om mij heen zie ik best veel gevallen van burnout of bijna-burnout van studenten. We hebben het allemaal zo druk, we moeten zo veel. Ikzelf ook hoor. Maar dat is een groot maatschappelijk probleem. Het zou mooi zijn als de VU dat als eerste universiteit erkent en haar studies bijvoorbeeld zo inricht dat je niet in het weekend hoeft te studeren.”

Maar dat kun je toch gewoon zelf plannen. Je hoeft niet naar de bibliotheek op zondag, en je kunt dat werkstuk ook eerder inleveren.
“Dat is waar. Maar toch hoop ik dat de VU stelling wil nemen tegen de norm dat iedereen altijd maar aan het werk is.”

Wat doe jijzelf op zondag?
“Ik ga twee keer naar de kerk en ik probeer me niet met werk of studie bezig te houden. Momenteel is het campagnetijd voor de gemeenteraadsverkiezingen, dus ik ben ook hartstikke druk, maar ik plan mijn werk zo dat ik op zondag tijd heb voor andere dingen. Dat is heel belangrijk voor mij, juist als ik het druk heb.”

Je voert campagne voor de ChristenUnie. Het zou goed kunnen dat jullie voor het eerst in de geschiedenis een zetel krijgen in de Amsterdamse gemeenteraad. Gaan jullie je er dan hard voor maken dat de winkels op zondag weer dicht gaan?
Ja, een collectieve rustdag is goed voor de samenleving, vindt de ChristenUnie. We zien dat kleine zelfstandigen het lastig krijgen door al die koopzondagen. We zouden graag bekijken of we ook in Amsterdam het aantal koopzondagen kunnen beperken. Het is niet één van onze speerpunten maar wel iets wat onze aandacht heeft.”