‘De VU is niet top of mind bij scholieren’

NIEUWS

Campus  13 februari 2018

‘De VU is niet top of mind bij scholieren’

reacties 1

Op het nieuwe spandoek aan de gevel boven de vijver langs de Buitenveldertselaan staat een kroket die van binnen een kiwi is. Grappig gevonden, maar waar is VU is verder kijken gebleven? Dionne Puyman, hoofd strategie en beleid bij Communicatie & Marketing, is de grondlegger van de nieuwe studentenwervingscampagne van de VU.

Verander je wereld? Wat is er gebeurd met VU is verder kijken?
“De nieuwe campagne is Verander je wereld, studeer aan de VU. VU is verder kijken is de corporate pay-off, dat zinnetje hoort als het ware bij het logo. Maar we willen nieuwe studenten bereiken en daarvoor is een nieuwe blik nodig. De nieuwe campagne is in eerste instantie gericht op de werving. Wat we doen met Verder kijken moeten we nog zien.’

Nieuwe campagne Verander fastfood, energie, privacy, met acht ‘verander’-kreten probeert de VU scholieren binnen te halen. Er is ook een ‘studie-inspirator’, waarin scholieren vragen kunnen liken of disliken en zo erachter kunnen komen welke studie past bij hun interesses. De nieuwe wervingscampagne moet ervoor zorgen dat de VU geen studenten (en daarmee inkomsten) verliest ten opzichte van de andere universiteiten.

Is VU is verder kijken niet leuk genoeg voor scholieren?
“We groeien qua instroom niet hard genoeg ten opzichte van andere universiteiten, ook al was het aantal eerstejaars vorig jaar hoger dan het jaar ervoor. We hebben de opdracht daar iets aan te doen. We willen studenten aanspreken die iets willen veranderen, die niet de status quo accepteren. Er zijn veel voorbeelden binnen de VU van mensen die werken aan maatschappelijke vraagstukken en echt proberen de wereld te veranderen. Die inhoud kunnen we in verder kijken niet echt kwijt.’

Dus alles waar verder kijken op staat, kan in de prullenbak?
“Na de bachelordag van 10 februari gaan we kijken wat het effect van de campagne is en maken we een voorstel wat het betekent voor VU is verder kijken. Maar we gaan niet direct alles waar verder kijken op staat uitrangeren, dat is kapitaalvernietiging.”

We waren net aan verder kijken gewend en nu komt er weer wat anders.
“Grappig dat je dat zegt, want VU is verder kijken bestaat toch al zes jaar. Dat is een heel gangbare termijn om weer wat anders te doen. Los daarvan is er net een grote monitor onder scholieren geweest en daar blijkt uit dat de VU niet top of mind is. Dus het moet echt anders.”

Er zitten allemaal nieuwe mensen op de hoge posities bij C&M? Is dat ook waarom het anders moest?
“Nee, dat speelt geen rol. Ik ben nog aangenomen door de vorige directeur, Petra Herkströter, met de nadrukkelijke opdracht om de werving aan te pakken.”

Is er weer een reclamebureau bij gehaald?
“Ja, we hebben de campagne gemaakt samen met bureau Steam. We hebben ook veel zelf gedaan; het is een goede coproductie. Maar voor de uitwerking van de concepten en de beelden heb je wel echt een campagnebureau nodig.”

Marieke Kolkman
BEELD: MK
hits 707

{ Lees de 1 reactie }

De VU is niet 'top of mind'. Dat geldt inderdaad voor b.v. de regio Haarlem, grote regio met veel goede VWO-scholen. Daarom is het zo onbegrijpelijk dom dat de VU de kans heeft laten lopen een University College in Haarlem te stichten. Werd op presenteerblaadje aangeboden door de stichting Panopticon. Daar kan het duurste reclamebudget niet tegenop.

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties