Wetenschap
& Onderwijs

Collectieve aangifte Woinactie na 700 klachten door overwerk

Woinactie kreeg van 700 wetenschappers meldingen binnen over ernstige lichamelijke en psychische klachten door aanhoudend overwerk. De actiegroep dient vandaag een collectieve aangifte in bij de Arbeidsinspectie.

De wetenschappers zeggen last te hebben van slaapgebrek, rug- en nekklachten, angstgevoelens, depressie, hoge vatbaarheid voor ziektes, burn-out, paniekaanvallen en sociale isolatie. Eerder deze maand deed Woinactie een oproep om de klachten waar wetenschappers mee kampen te inventariseren.

De problemen worden volgens de actiegroep veroorzaakt door een structureel tekort aan docenten en steeds meer taken. De academici willen nu dat de Arbeidsinspectie onderzoek gaat doen naar arbeidsomstandigheden aan de Nederlandse universiteiten.

Hoge stress

De misstanden doen zich volgens klagers voor aan alle universiteiten, laat Woinactie in een persbericht weten. Gemiddeld werkt meer dan de helft van de respondenten (444) wekelijks 45 procent van hun uren over. Docenten zonder onderzoeksaanstelling worden het zwaarst getroffen: zij werken gemiddeld meer dan anderhalf keer zoveel uren als waar ze voor betaald krijgen, vaak op tijdelijke deeltijdcontracten en lage salarissen.

Bijna alle respondenten zeggen hoge stress te ervaren, ook het ondersteunend personeel. Docenten zeggen amper tijd te hebben om met hun kinderen door te brengen. Tijdelijke docenten (landelijk ruim de helft van alle docenten) die noodgedwongen in deeltijd werken, hebben vaak geen toegang tot de woningmarkt. Meer dan de helft van de respondenten geeft aan dat die situatie al langer dan vijf jaar bestaat en 86 procent meldt dat er geen uitzicht op verbetering is.

Schaamte

Respondenten geven aan hun klachten uit schaamte niet bij leidinggevenden te melden. ‘Op de universiteiten heerst een cultuur waarin doorwerken tijdens ziekte als stoer wordt gezien en overwerken wordt verheerlijkt’, aldus Woinactie.

De actiegroep concludeert voorzichtig dat de hoeveelheid structureel overwerk ten opzichte van eerdere onderzoeken is toegenomen. De aangifte bij de Arbeidsinspectie wordt ondersteund door de vakbonden FNV en AOb, sector WO&O.