29 maart 2024

CAO-acties beveiligers worden feller

Na eerdere stiptheidsacties gaan de beveiligers aan de VU een stapje verder. “Twee keer per dag leunen we achterover.”

Wie zich deze week tussen half twaalf en kwart over twaalf en van half zes tot kwart over zes buitensluit, heeft pech gehad. “Dan leunen wij achterover”, zegt Johan Six, vervangend teamleider bij de beveiliging.

Eigenlijk alle bewakers op de campus, in dienst bij beveiligingsbedrijf Trigion, zijn solidair met de acties die vakbonden FNV en CNV organiseren voor een betere cao. Dus wordt er twee keer per dag het werk neergelegd. “Tenzij er calamiteiten zijn, natuurlijk.”

Nul procent salarisverhoging

Bij de laatste cao-onderhandelingen kwamen de werkgevers met een voorgestelde loonsverhoging van nul procent. Die is door FNV en CNV afgewezen. Unie Security, de laatste vakbond die nog wel onderhandelt, heeft net een ultimatum aan de werkgevers voorgesteld dat eind augustus afloopt. Daarin eisen zij onder meer de afschaffing van de min-uren en de zichtbaarheid van rooster voor de komende vier weken.

Voorspelbare roosters

Dat zijn belangrijke eisen, zegt Six. “Nu krijg je eens per vier weken een rooster met daarin tijdsvlakken van tien uur waarin je zou moeten werken. Pas elke week, op donderdag, krijg je het rooster met je diensten.” Dat maakt het plannen van een gezinsleven of een sociaal leven ingewikkeld.

Mocht een opdrachtgever tijdelijk minder werk hebben, dan krijgt de beveiliger de niet-gedraaide uren wel uitbetaald. Daar staat tegenover dat ze de maand erop die uren onbetaald moeten inhalen. Dit heet min-uren werken. Dat betekent dat iemand die gemiddeld 32 uur werkt, zomaar een dag extra moet werken. Ook op de VU gebeurt dat geregeld.

Heftiger acties

De verwachting is dat de werkgevers de eisen zullen afwijzen. Ook Unie Security zal zich dan aan bij de acties aansluiten. Hoe langer de onderhandelingen duren, hoe heftiger de acties zullen zijn. Six verwacht dat dit ook op de VU steeds meer voelbaar voor studenten en medewerkers wordt. “Juist als de vakantie voorbij is, zullen de acties heftiger worden.” Hij hoopt dat mensen op de campus begrip voor de acties hebben.