28 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Betere behandeling nodig bij jeugdtrauma

Eén veelomvattende behandeling is beter voor patiënten met trauma en emotionele verwaarlozing in de jeugd, zegt Marleen Wildschut, die hier 6 november bij VUmc op promoveerde.

“Patiënten die in hun kindertijd te maken hadden met trauma en emotionele verwaarlozing zijn gebaat bij één veelomvattende behandeling. Deze mensen krijgen vaak meerdere diagnoses. Ze worden eerst voor één diagnose behandeld en vervolgens voor de andere. Dat is te gefragmenteerd. Het is beter dat één persoon het complete plaatje in de gaten houdt. Ook als er verschillende behandelaars zijn die verschillende problemen aanpakken.

Onderliggend trauma

Als je het totaalbeeld niet beziet, bestaat het risico dat er problemen blijven liggen. Patiënten die én een persoonlijkheidsstoornis én een traumagerelateerde stoornis hebben, bespreken tijdens hun traumabehandeling bijvoorbeeld niet de relatieproblemen die in het hier en nu spelen. Andersom wordt bij de behandeling van persoonlijkheidsproblemen niet gekeken naar onderliggend trauma. Het is beter om dat tegelijkertijd te doen.

Kwetsbare groep

Voor mijn onderzoek volgde ik 150 patiënten. Vier procent daarvan overleed als gevolg van hun stoornis tijdens de onderzoeksperiode van zes jaar. Ze pleegden suïcide. Het is een kwetsbare groep mensen die brede steun nodig heeft.”