Amsterdam profileren via projectie

Zonder enige creatieve achtergrond of ondernemerservaring gingen rechtenstudent Nina Lodder en haar drie groepsgenoten tijdens het Grit-projectweekend aan de slag met een opdracht voor StartupAmsterdam. Hoe kan Amsterdam zich profileren als start-upstad? Dat vraagstuk moesten zij binnen 48 uur beantwoorden met een pitch.

Projectie

De jury prees het uiteindelijk winnende kwartet vooral vanwege de originaliteit en haalbaarheid. “Het is ons idee om op plekken waar vaak veel mensen staan te wachten – bijvoorbeeld bij de pont in Noord, het Anne Frankhuis en op de Dam – de kaart van Amsterdam op gebouwen te projecteren”, legt Lodder uit. “Door middel van pins op de kaart, zoals je ze op Google Maps hebt, kun je zien waar in Amsterdam start-ups zitten. Als je daar naartoe gaat, krijg je gratis WiFi en kun je een QR-code scannen. Daarna krijg je allerlei informatie over die start-up. Of ze nog werkplekken hebben bijvoorbeeld.”

Internationaal

Niet alleen de jury was enthousiast, ook opdrachtgever StartupAmsterdam was zeer te spreken over het gepitchte plan. “We hebben binnenkort een gesprek met hen. Of ik daar zenuwachtig voor ben? Nee. Maar het is wel zo dat ik in het groepje zat met drie buitenlanders. Iemand uit Duitsland, iemand uit Australië en iemand uit China. Dus het is even afwachten of zij dan nog in het land zijn.”

Het samenwerken met internationale studenten met andere studies en achtergronden zette Lodder aan tot het meedoen aan het Grit-project. “Verder wist ik eigenlijk niet wat ik moest verwachten. Maar ik zou het studenten zeker aanraden om mee te doen. Je leert er veel van en het is bovendien ontzettend goed voor je Engels.”

Andere opdrachtgevers

StartupAmsterdam was niet de enige opdrachtgever tijdens het Grit-project. Andere groepjes gingen aan de slag met cases van Amsterdam Economic Board, Ernst & Young en de Stichting Museumstraat.