19 april 2024

Alles wat je over de VU wilt weten…

Moest je altijd al helemaal naar Buitenveldert voor de VU? En wanneer is deze universiteit eigenlijk met transgenderzorg begonnen? Hoe zag Ad Valvas er in 1953 uit? Je vindt alle antwoorden op het geheugenvandevu.nl.

Een ongelooflijke hoeveelheid weetjes over de Vrije Universiteit staat op het geheugenvandevu.nl. Als de woorden je gaan duizelen, kun je ook filmpjes bekijken over het studentenleven, de Griffioen, de bezetting in 1972 of over het werk bij traumatologie. Geschiedenisliefhebbers kunnen nog de beelden uit 1920 zien van de begrafenis van VU-oprichter Abraham Kuyper, de zogeheten ‘Plechtige Teraardebestelling’.

Wil je liever repetities van het VU-koor bijwonen, dat kan. Een rondgang langs de portretten van onze hoogleraren is ook geregeld. En uiteraard kun je alles lezen over de geschiedenis van de VU-campus, het onderzoek van nu en vroeger en de groei en diversiteit van onze studentenpopulatie.

‘Op de mededelingenborden’

Vergeet de online expositie ‘VU-voorwerpen en hun verhalen’ niet. Studenten, docenten, onderzoekers en medewerkers van nu én vroeger vertellen daar tot mei elke drie weken een nieuw verhaal.
Zo ook over Ad Valvas. Wist je bijvoorbeeld dat dit magazine met dito website al in 1953 is begonnen? En wel als dichtbedrukt mededelingenblad? Universiteitshistoricus Ab Flipse vertelt en Ad Valvas-hoofdredacteur Marieke Schilp reflecteert onder meer op het doel van dit journalistiek platform: ‘Studenten en medewerkers met onafhankelijke journalistiek bij de universiteit betrekken. Informeren, onderzoeken, en opiniëren. En doorvragen waar de ‘corporate’ berichtgeving stopt. Dat motiveert ons. In essentie is er niets veranderd.’