Onafhankelijke journalistiek over de Vrije Universiteit Amsterdam | Sinds 1953
18 april 2024

Campus
& Cultuur

Scriptie: gebruik Facebook niet voor marketing

Oud-studente Beleid, Communicatie en Organisatie Anouk van Eijkeren won deze maand de Mindshare Thesis Award. Anouks scriptie gaat over de interactie tussen organisaties en klanten op sociale media.

Facebook

Van Eijkeren onderzocht de Facebook-pagina’s van een aantal populaire restaurants in Amsterdam. Volgens de jury werd vooral de praktische kant van haar scriptie gewaardeerd: “Ze gaf goede praktische tips met betrekking tot het gebruik van sociale media voor bedrijven.”

De belangrijkste conclusie van Van Eijkeren is dat bedrijven hun facebookpagina niet voor marketingdoeleinden moeten gebruiken. “Het werkt veel beter als bedrijven het vooral gebruiken om de betrokkenheid van hun klanten te vergroten. Berichten hoeven niet relevant te zijn, persoonlijke en grappig berichten werken beter.” Ook moeten restaurants een lange adem hebben: het verzamelen van veel volgers is een kwestie van de lange termijn.

Prijs afgeslagen

Van Eijkeren sloeg de prijs zelf, een traineeship van mediabureau Mindshare, af, omdat ze al een betaalde baan. De winnaar van de tweede prijs loopt inmiddels wel stage bij Mindshare.

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. Reacties met url’s erin worden vaak aangezien voor spam en dan verwijderd. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

Velden met een * zijn verplicht
** je e-mailadres wordt niet gepubliceerd en delen we niet met derden. We gebruiken het alleen als we contact met je zouden willen opnemen over je reactie. Zie ook ons privacybeleid.