20 juli 2024

Sobana Sheikh Rashid (links) en Handenur Taşpınar

‘We willen graag moslimstudenten als rolmodel’

Negen islamitische studentenverenigingen uit heel Nederland hebben zich verenigd in een nieuwe koepelorganisatie: Moslimstudenten Associatie Nederland (MSA). Aanstaande zondag, 21 mei, houden ze aan de VU hun eerste evenement.

“Het beeld bestaat dat er een eilandjescultuur bestaat onder de moslims, maar wij willen graag samenwerken”, zegt Sobana Sheikh Rashid, secretaris van de MSA en ook bestuurslid van ISA, de Islamitische Studentenvereniging Amsterdam. “Want er zijn veel verschillen tussen de aangesloten verenigingen, maar ook veel overeenkomsten.”

“Een grote overeenkomst is natuurlijk onze religie”, aldus bestuurslid Handenur Taşpınar, tevens bestuurslid van de vereniging IDEE. “Ons motto is ‘eenheid in diversiteit’.”

De vrouwen denken dat de verschillende verenigingen veel van elkaar kunnen leren. “We lopen tegen dezelfde dingen aan bij het organiseren van evenementen, zoals het bereiken van onze doelgroep”, zegt Taspinar. “We organiseren ook sparcommissies”, aldus Sheikh Rashid. “Dan komen bijvoorbeeld de penningmeesters bij elkaar, en een andere keer weer de voorzitters om ervaringen uit te wisselen.

Christelijk en joods

De eilandjescultuur waarover Sheikh Rashid sprak, zorgde er een aantal jaren geleden aan de VU voor dat verschillende moslimclubjes hun eigen vereniging oprichtten. Zo had je naast ISA ook MashriQ, die nu alleen nog maar in Den Haag actief is. Waarom is samenwerking nu wel mogelijk?

“In het begin moest alles nog uitkristalliseren”, antwoordt Sheikh Rashid. “Pas als je het meeste binnen je eigen vereniging op orde hebt, kun je lijntjes gaan uitzetten naar buiten.”

“IDEE is nog een jonge vereniging”, vertelt Taspinar. “Die kan veel leren van ISA, die aan de VU al haar draai heeft gevonden. Niet iedere onderwijsinstelling accepteert zo makkelijk een religieuze studentenvereniging als de VU doet.”

De nieuwe koepel wil ook contact gaan leggen met christelijke en joodse studentenverenigingen. “Daar voelen we wel verwantschap mee ja”, aldus Taşpınar. “Vanwege de religieuze grondslag uiteraard.”

Awards

De MSA ziet zich niet als islamitische tegenhanger van de Landelijke Kamer van Verenigingen, de koepel van Nederlandse studentenverenigingen. “We zijn meer een aanvulling.”

Op de eerste bijeenkomst, aanstaande zondag, wil MSA zich presenteren en vertellen wat haar bedoelingen zijn. Er worden projecten gepitcht aan het publiek om te zien of die aanslaan, zoals het opzetten van een netwerk van moslimstudenten en –alumni en een lobby voor het realiseren van gebedsruimten aan onderwijsinstellingen.

Ook zullen er zondag MSA-awards worden uitgereikt. “Niet per se om mensen te prijzen, maar om ze te inspireren”, aldus Sheikh Rashid. “We willen graag moslimstudenten die als rolmodel fungeren. Studenten die trots zijn op hun moslimidentiteit en die ook volwaardig deel uitmaken van de samenleving.”

Een voorbeeld van zo’n rolmodel is Sharif Tairi, die tandheelkunde studeerde, nu geneeskunde doet omdat hij kaakchirurg wil worden en een project heeft opgezet rond gebitscontrole voor daklozen. Uit een aantal door studenten zelf voorgedragen kandidaten zijn er een aantal geselecteerd waarvan er drie een award zullen krijgen.

De MSA heeft een website met daarop ook informatie over het evenement, aanstaande zondag.