25 oktober 2024

Wat gebeurde er buiten de deuren van de Martin Luther Kinglezing?

Terwijl er in de aula werd gesproken over de nagedachtenis van Martin Luther King, werd er vlak buiten de zaal iemand mogelijk met geweld afgevoerd door de beveiliging.

Tijdens de Martin Luther Kinglezing op de VU ontstond even commotie toen de Amerikaanse ambassadeur in Nederland werd onderbroken door mensen uit het publiek omdat het land dat ze vertegenwoordigt Israël steunt. Het evenement ging echter ongestoord door toen mensenrechtenadvocaat Bryan Stevenson aan zijn lezing begon, zoals wordt beschreven in een verslag van de avond. Daarin staat ook dat er volgens een bewaker iemand werd afgevoerd, maar wie dat was of waarom dat gebeurde was op dat moment nog onduidelijk.

King en Christus geëxploiteerd

Inmiddels is bekend dat het ging om politicoloog en auteur Mounir Samuel. Hij zegt dat hij vlak buiten de lezing door de beveiliging met gebruik van geweld werd verwijderd uit het hoofdgebouw.

Aan Ad Valvas legt Samuel uit dat hij naar het evenement was gegaan zonder zich voor te bereiden. Hij zou zijn geschrokken van de deelname van de ambassadeur van de Verenigde Staten en vertrok.

Mounir: “Je kan niet Martin Luther King exploiteren terwijl je geen sit-in toestaat. Hij was de king van de sit-ins. En dat vervolgens de ambassadeur van de VS een half uur praat –die naast King ook Christus exploiteerde. Toen was ik als christen en als aanhanger van King volledig klaar.”

Achter de schermen

Op het moment dat hij van buiten de zaal hoorde dat er mensen begonnen te roepen (iemand onderbrak de ambassadeur door te roepen dat ze bloed aan haar handen heeft), ging hij snel terug de zaal in. Hij zegt dat hij niet meedeed met de activisten. Samuel ging naar de presentator, die hij zegt te kennen. Zij zou hem vervolgens hebben gezegd dat hij met de organisatie moest praten. Dit deed hij achter de schermen, in een gangetje nabij het podium.

“Het is voor mij heel normaal dat wanneer een programma misgaat, of wanneer er spanning in de zaal ontstaat, ik naar de organisatie ga en zeg dat het moet worden geadresseerd en voorstellen doe. In het algemeen wordt dat door iedere organisatie en bedrijf gewaardeerd omdat ze weten wie ik ben en weten wat mijn verbindende rol is”, aldus Samuel. Het gesprek met de organisators liep echter nergens op uit en toen er veel beveiligers bij kwamen, zou hij zijn vertrokken.

‘Daar is de dader’

Eenmaal buiten werd hem de toegang tot de aula ontzegd, vertelt Samuel. Hij zou dat onredelijk hebben gevonden en ging toch naar binnen. Kort daarna zou hij nogmaals zijn vertrokken omdat hij de ambassadeur niet kon aanhoren. Wachtend bij de garderobe zou een beveiliger ‘daar is de dader’ naar hem hebben geroepen, waarna hij onder dwang zou zijn afgevoerd. “Ik kwam met beurse plekken en nagelafdrukken in mijn arm thuis.” Hij zegt dat er specifiek één bewaker was die het voortouw nam in de agressie. “Er was geen enkele grondslag of aanleiding voor het excessieve geweld. En het stopte ook niet toen ik riep dat ik weg wilde gaan.”

De politicoloog vindt de strenge maatregelen van universiteiten rondom de pro-Palestinaprotesten in het algemeen “veel enger en bezwaarlijker” dan hoe hij persoonlijk is behandeld.

Reactie van de VU

‘Allereerst willen we als VU Amsterdam benadrukken dat wij het spijtig vinden dat Mounir Samuel de avond van de Martin Luther King lezing op een dergelijke nare manier heeft ervaren’, aldus een VU-woordvoerder in een schriftelijke reactie.

‘Na afloop van het protest uit de zaal, kwam tijdens de lezing ook nog een persoon via de trap het podium opgelopen om geagiteerd een gesprek te beginnen met de presentator van de avond. Wij begrijpen nu dat het om Mounir Samuel ging, overigens herkennen wij ons niet in zijn lezing. Hoewel voorop staat dat wij het belangrijk vinden dat mensen zich vrij voelen om zich uit te spreken over het Midden-Oosten conflict, vinden wij dat dit altijd met wederzijds respect moet gebeuren en dat mensen zich veilig voelen. Voor intimidatie, verbaal geweld of het opzettelijk zorgen voor een onveilige situatie is geen plek op onze campus. In dat geval spreken wij mensen aan op hun gedrag en vragen wij in het uiterste geval om onze campus te verlaten.’

Op de specifieke vraag of Samuel inderdaad is afgevoerd en waarom, zegt de woordvoerder: ‘Met respect voor betrokken kan ik niet te veel in details treden en wil ik herhalen dat wij ons niet herkennen in zijn lezing van het gebeuren. Mounir Samuel is niet onder dwang afgevoerd.’ Verder zegt de woordvoerder dat de VU open staat voor een persoonlijk gesprek met Samuel. Samuel zelf zegt dat hij het onacceptabel vindt dat de VU geen contact met hem heeft opgenomen.

4 reacties

1. Waarom kunnen die zogenoemde bevlogen mensen zich niet gewoon gedragen en moeten en ze zullen ze hun mening doordrijven? Soms is daar geen plaats voor, en slechts een gewillig oor bij eigen parochie. Als je bot vangt in onderhandelingen: soit, so be it. Volgende keer beter. Claim geen podium omdat je van mening bent dat je moet ingrijpen . . . Stel je voor dat wij dat allemaal gingen doen.