18 juli 2024

Voorstanders bètasamenwerking laten nu van zich horen

Door al het mediageweld zou je denken dat iedereen tegen samenwerking van de bètafaculteiten van de VU en de UvA is. Maar het college van bestuur van de VU laat weten ‘blij’ te zijn met de verklaring van de gezamenlijke vergadering (de ondernemingsraad plus de studentenraad) van de UvA.

Die spreekt zich niet uit tegen samenwerking tussen de bètafaculteiten, maar heeft bezwaren tegen de manier waarop de samenwerking wordt vormgegeven.

Verhuizing naar De Boelelaan gaat door

‘Bètafusie’ wordt daarom nu ‘sterk bètacluster’ en de komende tijd wordt er gezocht naar de juiste vorm waarin die samenwerking moet wworden gegoten.

Volgens vicedecaan van de VU-bètafaculteiten Hubertus Irth gaat de verhuizing van VU-medewerkers naar het nieuwe, hypermoderne O2-gebouw aan de De Boelelaan gewoon door, evenals de fusie van de exacte faculteit met Aard- en Levenswetenschappen.

Slechter georganiseerd

Het is wat farmacochemicus Iwan de Esch ons schreef in een mail: ‘Het is jammer dat de voorstanders van samenwerking wat slechter georganiseerd lijken en wat minder luidruchtig zijn dan de tegenstanders.’

Medewerkers van zowel de VU als de UvA zijn volgens hem namelijk erg enthousiast.