27 juli 2024

‘Scripties zijn niet voor in de la’

Studenten schrijven scripties en artikelen over allerlei actuele onderwerpen. Toch gebeurt er bar weinig met al die kennis. De scriptie verdwijnt meestal in de la. Een groepje studenten uit Amsterdam en Utrecht vindt dat die daar niet thuishoort. Ze richtten De Focus op.

Expert

De Focus is een platform dat studenten begeleidt om de maatschappelijk relevante conclusies om te zetten in een leesbaar artikel van zo’n duizend woorden. “Studenten krijgen daarbij hulp van een expert met vakkennis en een lezer die niets van het onderwerp afweet”, vertelt Amrit Baboeram, politicologiestudent aan de UvA, en een van de initiatiefnemers.

Journalistiek en wetenschappelijk

De website de-focus.nl is nu ongeveer een maand online. “We proberen elke week twee artikelen te plaatsen”, zegt Baboeram. De Focus moet het voorlopig vooral hebben van Facebook, daar heeft het platform al bijna 1500 likes. De meeste lezers komen dan ook van de Facebook-posts.

Zijn ze nu een journalistiek medium of een wetenschappelijk tijdschrift? “Iets ertussenin”, zegt Baboeram. “De artikelen moeten actueel zijn en goed geschreven, maar ook wetenschappelijke diepgang hebben.”