Onafhankelijke journalistiek over de Vrije Universiteit Amsterdam | Sinds 1953
30 december 2024

Campus
& Cultuur

Rare ezelsbruggetjes helpen bij het leren

Tentamens leren is makkelijker als de lesstof aansluit op wat studenten al weten. Maar wie lastige rijtjes moet stampen of de namen van alle handbotjes wil onthouden, kan beter absurde associaties maken.

Informatie wordt goed opgeslagen in de hersenen als die óf aansluit bij al bestaande kennis óf juist in tegenspraak is met wat mensen al weten. Dat blijkt uit het onderzoek waarop Marlieke van Kesteren eind maart aan de Radboud Universiteit promoveert. “Als studenten iets moeten leren wat totaal geen relatie heeft met hun voorkennis, kunnen ze het best heel rare en onlogische associaties maken. Dan creëer je als het ware tegengestelde informatie.”

Micheal Jordan met vleugels

Geheugenkampioenen die lijsten met honderden woorden kunnen onthouden, linken elk woord bijvoorbeeld aan objecten in een huis waar ze in gedachten doorheen lopen. Hoe idioter het object (denk aan basketballer Michael Jordan met vleugels), hoe beter ze woorden blijken te kunnen onthouden.

Van Kesteren maakte hersenscans van groepen studenten die feitjes moesten onthouden of juist terughalen. Daaruit blijkt dat informatie die aansluit bij bestaande voorkennis, in een ander hersengebied wordt opgeslagen dan compleet nieuwe gegevens. Dat heeft gevolgen voor de manier waarop hersenen die categoriseren: wat bekend klinkt wordt in grote lijnen opgeslagen, terwijl nieuwe informatie veel gedetailleerder wordt onthouden.

Oververhitte hersenen

Voor alle feitjes een ezelsbruggetje maken, werkt dus niet. “Dan raken je hersenen als het ware oververhit door al die details”, aldus Van Kesteren. “De beste strategie is om voor je begint met leren op te schrijven wat je al weet over het onderwerp. Zo activeer je het hersengebied dat nieuwe kennis in een bestaand schema kan inpassen. Voor de rest kun je dan ezelsbruggetjes maken.” Ook docenten krijgen een tip van de promovenda: “De meesten doen dit allang, maar het blijkt echt nuttig te zijn om voor aanvang van het college even kort te herhalen wat er in de vorige colleges is besproken.”

Braaf op tijd aan het werk

En maakt het voor het cijfer nog iets uit of je de avond tevoren begint met leren of dat je wat eerder in de boeken duikt? Daar heeft Van Kesteren geen onderzoek naar gedaan. Toch heeft ze een advies: “Als je alleen je tentamen wilt halen, maakt het niet zo veel uit. Maar als je die informatie twee weken later wilt gebruiken om nieuwe kennis beter te kunnen onthouden, zul je echt op tijd moeten beginnen.”

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. Reacties met url’s erin worden vaak aangezien voor spam en dan verwijderd. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

Velden met een * zijn verplicht
** je e-mailadres wordt niet gepubliceerd en delen we niet met derden. We gebruiken het alleen als we contact met je zouden willen opnemen over je reactie. Zie ook ons privacybeleid.