12 oktober 2024

‘Je onthoudt vooral de mensen die gewonnen hebben’

VU-student Karolien Florijn (26) schreef geschiedenis op de Olympische Spelen als eerste Nederlandse vrouw met een gouden medaille in de eenpersoonsboot. ‘Iedereen is daar in zijn beste vorm ooit.’

“Het verschil is heel groot als ik eerlijk ben”, zegt Florijn over het winnen van goud of zilver. De gouden plak was vier jaar geleden in Tokio al binnen handbereik, maar vanwege een verschil van 0,3 seconde behaalde haar team toen zilver in plaats van goud.

Vervolgens ging ze maar liefst 32 keer als eerste over de eindstreep in de skiff, een eenpersoonsboot. Ze zag een olympische overwinning in Parijs echter niet als vanzelfsprekend: “Je moet gewoon heel erg gefocust blijven en kunnen blijven trainen om je niveau vast te houden en hopelijk nog een stapje beter te zijn op de Olympische Spelen, want iedereen is daar in zijn beste vorm ooit.”

Gouden familie

De finale was dan ook zenuwslopend, vooral voor vader en roeier Ronald Florijn (olympisch goud 1988 en 1996). Hij kwam niet naar Parijs en keek geen televisie tijdens de finale omdat hij de spanning niet aankon. Broer Finn Florijn kon het eveneens niet aanzien en verstopte zich achter de tribune. Hij won overigens drie dagen eerder zelf al olympisch goud in de dubbel-vier, met onder andere VU-student Koen Metsemakers in zijn roeiteam.

Met een voorsprong van twee seconden werd Karolien de derde Florijn met olympisch goud. Bovendien schreef ze geschiedenis als de jongste gouden medaillist in de skiff ooit, alsook de eerste Nederlandse vrouw die de categorie won. “Ik was heel blij dat het gelukt was. Dit is het hoogtepunt waar je naartoe werkt en ik heb alle wedstrijden hiervoor gewonnen, maar uiteindelijk valt dat een beetje in het niet bij deze overwinning.”

Na de Spelen volgde nog een marathon aan persevenementen en bijzondere gelegenheden, zoals het ontmoeten van de koninklijke familie. “Dit maak je niet zo vaak mee in je leven, dus ik probeer er gewoon heel erg van te genieten”, aldus Florijn. Daarna is ze naar Kroatië vertrokken “om een beetje te ontspannen na alle chaos en drukte.”

Scorebord

In totaal zijn er elf Olympische medailles gescoord door zestien sportende VU-studenten.

Goud

• Benthe Boonstra (roeien)
  • Pien Dicke (hockey)
  • Karolien Florijn (roeien)
  • Yibbi Jansen (hockey)
  • Marleen Jochems (hockey)
  • Sanne Koolen (hockey)
  • Veronique Meester (roeien)
  • Koen Metsemakers (roeien)
  • Floris Middendorp (hockey)

Zilver

• Bente Paulis (roeien)
  • Myrte van der Schoot (estafette)

Geen medaille

• Pauline Hondema (verspringen, zevende plek)
  • Kyra Lamberink (baanwielrennen, vierde plek)
  • Puck Pieterse (mountainbiken, vierde plek)
  • Florien Reesink (volleybal, vierde plek)
  • Martine Veldhuis (roeien, vierde plek)

Suikertaks

In de eerste week van september doet Florijn al mee aan een wedstrijd coastal roeien in Italië. Omdat ze geen trainingsschema heeft, kan ze wat meer aandacht aan haar rechtenstudie besteden. “Roeien is het belangrijkste in mijn leven. Maar het is juist ook wel fijn iets anders te hebben wat ook heel belangrijk is. Daarbij vind ik mijn studie ook heel leuk.” Wat ze precies gaat doen in de rechten weet ze nog niet, maar ze heeft in elk geval interesse in bijvoorbeeld de regels omtrent de suikertaks.

En gaat ze ook in haar studie voor goud, oftewel een tien? “Als ik echt in het roeiseizoen zit, ben ik heel blij als het lukt om mijn tentamen te halen. Nu heb ik weer meer tijd om mijn studie op de rit te krijgen. Toen ik na Tokio met rechten begon, kon ik er ook meer tijd in investeren en haalde ik betere cijfers.”

Vriendschappen opbouwen

Omdat topsporters aan de VU vaak veel langer over hun studie doen, kan het moeilijk voor ze zijn om vriendschappen op te bouwen. Florijn moet bijvoorbeeld ook nog tweedejaarsvakken volgens. “Als ik dat komend jaar ga doen ken ik natuurlijk helemaal niemand, maar ik vind het wel altijd juist leuk om nieuwe mensen te leren kennen, dus dat probeer ik wel altijd. Ik heb nu op mijn studie ook een hele goede vriend en dat is heel waardevol.”

Aan de VU-gemeenschap zou Florijn graag meegeven hoe belangrijk beweging is. “Sport geeft mij in elk geval heel veel positieve energie. Het is belangrijk om tijd vrij te maken om te bewegen, gezond te eten en te leven. Je hebt maar één lichaam dus het is heel fijn om de beste versie van jezelf te zijn. Je kan dan ook meer uit je studie halen.”