19 juli 2024

Grensverleggende economiestudenten halen eerste jaar in één keer

Honderdzesenzestig eerstejaarsstudenten van de faculteit Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde (Feweb) zijn vanmiddag in het zonnetje gezet omdat ze hun eerste jaar in één keer hebben gehaald. Ze werden beloond met honderd euro aan VVV-bonnen. Na afloop was er een borrel.

De studenten behoren tot een zeer selecte groep, want het grootste deel van de Feweb-studenten haalt zijn eerste jaar niet in één keer. De geslaagden vormen 21 procent van het totaal eerstejaars. Dit jaar zijn er wel meer in één keer geslaagd, vorig jaar was het zeventien procent.

Grenzen verleggen

“Jullie bewijzen dat het perfectly possible is om het in één keer te doen”, zei Feweb-decaan Willem Verschoor (hij hield zijn voordracht in het Engels). Hij sprak ook nog van grenzen verleggen en moedigde de studenten aan hun hele bachelorprogramma in drie jaar te doen.

“Ik vond het wel meevallen qua moeilijk”, zei Eline Sluimer (20) bij de borrel na afloop. “Ik had het zwaarder verwacht.” Naast haar stond Lotte Kleter (19): “Alleen in de tentamenperiode zit je de hele dag te studeren. Daarbuiten zo’n tien, vijftien uur per week.”

Werkritme aanhouden

Nienke Uijttenboogaard (19) zei er wel “heel hard voor te hebben gewerkt.” Vooral het omschakelen van de middelbare school naar de universiteit was moeilijk, legde ze uit. “Je hebt veel vrijheid aan de universiteit en dan is het wel zaak om structuur aan te brengen in je week. Je moet het werkritme er inhouden.”

Op de foto hierboven staan van links naar rechts Martijn Kattenberg, Jan-Joost Eveleens en Robby Miezenbeek, alledrie 19. “Dat het makkelijk was, wil ik niet zeggen”, aldus Eveleens. “Je moet gevoel voor economie hebben. Als je het niet meteen begrijpt, ga je het moeilijk krijgen.” Voor hem was het vak Geschiedenis van Economische Instituten de grootste uitdaging. “Feitjes leren, daar ben ik niet zo goed in.”

Wiskundebijlessen

Voor Kattenberg was Statistiek pittig en Miezenbeek heeft wiskundebijlessen genomen om de lacune in zijn kennis op dat gebied te vullen. Eerstejaars economie en bedrijfskunde krijgen een tentamen wiskunde dat ze móeten halen. “Hoe ik dat gehaald heb, weet ik nog steeds niet”, aldus Miezenbeek.