Nu de coronacrisis bijna ten einde loopt, herneemt het leven op de campus zich. Maar het plezier daarin wordt vergald door technische problemen en de angst voor besmetting.
Voor de coronacrisis had de VU al grootste plannen voor blended learning en hybride onderwijs, een mix van digitaal en fysiek onderwijs, dat door corona in een stroomversnelling kwam. Dat moest een blijvertje worden, maar soepel loopt het allemaal nog steeds niet, getuige de klachten die docenten erover hebben. Ze komen niet in het systeem, krijgen de boel niet opgestart en krijgen in iedere zaal een ander systeem dat ze moeten zien uit te vogelen.
‘Op elke plek op de VU-campus krijg ik er één nieuw probleem bij’
Docent sociale en culturele antropologie Aalt Smienk, tevens lid van de ondernemingsraad, klaagt er al maanden over en elke keer is hij weer een beetje geagiteerder dan de keer ervoor. Hij probeert in zijn colleges zowel zijn fysiek aanwezige studenten als de mensen thuis te bedienen, maar staat geregeld, in zijn eigen woorden, “voor Jan met de korte achternaam.” Smienks frustratie groeit zichtbaar. “Help mij!” riep hij vorige week tijdens een vergadering van de ondernemingsraad met bestuurslid Marcel Nollen. “Zorg dat ik binnenkom, op elke plek op de VU-campus krijg ik er één nieuw probleem bij.”
Haperende levering
Dat is niet zo makkelijk opgelost, legde Franc van Nunen, directeur Facilitaire Campus Organisatie, uit. Veel benodigde hardware, met name chips, kan door de wereldwijd gestegen vraag maar mondjesmaat worden geleverd. En dat verschillende zalen verschillende systemen hebben komt doordat een aantal zalen al was toegerust voor hybride onderwijs. “Die gaan we niet opnieuw doen”, aldus Van Nunen, die overigens vanuit zijn eigen kantoor via Zoom met de OR-leden in een vergaderzaal van de medische faculteit sprak, en met de OR-leden die ook vanuit hun huis deelnamen.
Smienk zegt dat hij steeds minstens een kwartier tijd verliest aan het verhelpen van technische problemen, en dat het weinig uithaalt om een kwartier eerder naar de zaal te komen. “Jouw zorg delen we allemaal”, zei Nollen, die ook nog eens wees op de haperende levering van hardware.
‘Jouw zorgen delen we allemaal’
OR-vicevoorzitter Trudie van Kampen wist te melden dat vijftig procent van de VU-docenten tegen problemen aanloopt, en dat bellen met het Audiovisueel Centrum niet altijd alle problemen oplost. Het ongenoegen wordt dus breed gedeeld.
Gij zult naar de campus komen
Ook met de hervatting van het fysieke onderwijs op de campus is niet iedereen gelukkig. Volgens UB-medewerker Rick Vermunt wordt er druk op medewerkers uitgeoefend om naar de VU te komen, “hoewel mensen links en rechts positief op corona worden getest.” Rechtendocent Adriaan Overbeeke wees op het hoge risico dat werknemers in het onderwijs lopen om besmet te worden. Van Nunen beroept zich echter op gegevens van de GGD, die zegt dat de meeste besmettingen “in de privésfeer” worden opgelopen en dat hij daarom geen reden ziet voor extra maatregelen aan de VU.
“Wie heeft er eigenlijk besloten dat per september alles weer helemaal op de campus moet plaatsvinden?” zei iemand (door het hybride vergaderen is vaak moeilijk te zien wie er precies aan het woord is). Hij wees erop dat daardoor met name internationale studenten in de problemen kunnen komen, die vanuit hun eigen land colleges willen volgen. Volgens dit OR-lid legt het college van bestuur de VU een gebod op: “Gij zult naar de campus komen.”
‘Voor inclusiviteit zijn de toevallige ontmoetingen erg belangrijk’
Bestuurslid Nollen antwoordde dat de VU “in principe een campusorganisatie is, waar mensen elkaar kunnen ontmoeten. Dat past in onze huidige definitie van inclusiviteit, waarvoor de toevallige ontmoetingen met elkaar erg belangrijk zijn”, aldus Nollen. Hij zei dat het “natuurlijk” mogelijk moet zijn studenten op afstand te bedienen, maar dat een dubbele uitvoering van online en fysiek onderwijs “technisch onmogelijk” is.
Fossiele brandstoffen
Docent culturele antropologie Ellen Bal beaamde dat contact en ontmoetingen belangrijk zijn, maar dat de VU tegelijk moet blijven experimenteren met blended learning, al was het maar omdat de VU vanwege de grote studentenaantallen met een accommodatietekort kampt. Economiedocent Katinka Quintelier wees daarnaast op het belang van thuiswerk en -onderwijs bij het “afkicken van fossiele brandstoffen.”
Bovendien ontmoeten docenten en studenten elkaar ook bij online onderwijs, zei Bal, “en die ontmoetingen kunnen veel intensiever zijn.” Volgens haar is nu het moment om de boodschap uit te dragen dat we ons moeten aanpassen aan het onderwijs van de toekomst, en om “de verworvenheden van de crisis daarbij mee te nemen.”