16 juli 2024

“Dat ene masterjaar extra lenen scheelt niet zoveel”

Dinsdag ging de kogel dan eindelijk door de kerk: de basisbeurs wordt afgeschaft. Beïnvloedt het wegvallen van dit maandelijkse presentje de keuze van VU-studenten om een master te gaan volgen of om te switchen van studie wel of niet?

Voor Hayat Aajoud maakt het in ieder geval niets uit. “Je kunt sowieso weinig als geneeskundestudent zonder master, dus het heeft mijn gedachten niet veranderd. Van veel vrienden uit de meer economische sectie heb ik begrepen dat zij hun master kunnen financieren met het werk wat ze ernaast doen. Ik denk dus dat het meevalt en dat het motiveert om meer vaart achter je studie te zetten.”

‘Mijn ouders betalen alleen de boeken’

Bij Melanie Datema – student Bestuur en Organisatie Wetenschappen – speelt het wegvallen van de basisbeurs meer een rol. “Ik ben er niet blij mee. Ik wil hierna een jaar vol met stages doe en als ik dan een nog een master wil volgen, valt dit extraatje weg. Ik kom uit Groningen en moest vanaf het begin haast wel op kamers gaan wonen, terwijl mijn ouders alleen de boeken betalen. Dus als ik na die stages een baan aangeboden krijg, dan zal ik dat heel sterk overwegen.”

Extra nadenken over een master

Net als Datema denkt Bob van den Berg – tweedejaars Informatie, Multimedia en Management – ook wel extra na voordat hij zich vol op een master gaat storten. “Na mijn bachelor ga ik nu extra goed kijken of ik al kan gaan werken. Maar als dan blijkt dat ik per se een master wil gaan doen, houdt dit mij zeker niet tegen.” Een student Computer Science* maakt zich eveneens niet druk om de gevolgen. “Ik leen nu al bij, dus om dan dat ene jaar van mijn master wat extra bij te lenen scheelt niet zoveel. Eigenlijk wordt het voor mij alleen maar gunstiger om tijdens mijn master te gaan lenen. Dat betekent namelijk dat ik 35 jaar krijg om het af te betalen in plaats van vijftien.”

‘Ik moet kijken hoe ik het regel met de huur’

Eerstejaars Ali Al Askary (Gezondheid & Leven) en Khalid Benlarbi (Rechten) houden zich nog niet bezig met een mogelijke master, maar wel met het veranderen van hun opleiding. “Voor mij staat het al vast, ik ga volgend jaar International Business Administration doen”, zegt Al Askary. “Mijn ouders betalen de hele studie, dus daar gebruik ik mijn Stufi sowieso al niet voor. Het enige is dat ik wel een huisje krijg in Amsterdam, dus ik moet kijken hoe ik het regel met de huur. Maar ik heb van vrienden begrepen dat je bij IBA genoeg tijd hebt voor een bijbaantje. Veel van hen zitten bij CORE en dat kost nog meer tijd.”

Benlarbi twijfelt meer nu de basisbeurs wegvalt. “Je mist een soort luxe. Ik kan nu niet meer het pad volgen dat anderen wel hebben kunnen doen en nog even makkelijk wisselen van opleiding als dit toch niet bevalt. Dat kan ik mij gewoon niet veroorloven. De regels veranderd zijn tijdens mijn studie en dat is wel raar.”

*Aangepast op 3 april 2020: naam van student verwijderd omdat deze 7 jaar na dato bang is dat hij nu geen hypotheek krijgt…