De ondernemingsraad maakte twee weken geleden gehakt van het project VUture, waarmee de VU haar eigen organisatie wil stroomlijnen. Daarvoor trok de OR een blik metaforen open, waarvan uw verslaggever een kleine selectie opnam in zijn bericht over de discussie. Gisteren kwam een OR-lid met een nieuwe metafoor om zijn ongenoegen over VUture te illustreren, nu in het bijzijn van het college van bestuur.
VUture was volgens hem een automonteur die twee nieuwe bougies in de motor van een rammelende auto stopte, waarna het gewoon een rammelende auto bleef. CvB-lid Marcel Nollen merkte gevat op dat moderne auto’s allang geen bougies meer in hun motor hebben.
Maar Nollen wilde wel erkennen dat het VU-bestuur ergens blijkbaar een afslag had gemist en dat het bereid was weer terug te rijden “om elkaar weer beet te kunnen pakken”. (Niemand van de OR begon over spookrijden). In het Frans klonk het nog kleurrijker: “Reculer pour mieux sauter”, aldus Nollen.
Stiekem alvast beginnen
Maar of het CvB alsjeblieft een positief advies kreeg van de OR om door te gaan met VUture? Er staan allerlei mensen in de startblokken om in werkgroepen de uitdagingen bij de hoorns te vatten die zijn opgesteld in een plan voor de stroomlijning van de organisatie. “Ik word dagelijks aangesproken door mensen die graag doorwillen. Ze vragen me het plan nog concreter en zichtbaarder te maken, beter te communiceren zodat ze doorkunnen. Ze voelen zich gevangen terwijl ze wachten op positief advies van de medezeggenschap. Ze vragen of ze niet stiekem toch alvast een beetje kunnen beginnen.”
Maar de OR vraagt, in de woorden van Nollen, “Wetenschappelijk bewijs dat VUture de organisatie zal verbeteren. Zo werkt dat niet met dergelijke adviezen.” Hij vroeg de OR “niet te benauwd” te zijn. “Ik doe nu een emotionele oproep: mogen wij jullie medewerking? Laten we het elkaar niet te moeilijk maken.”
Daarop schorste OR-voorzitter Marius Rietdijk de vergadering om als OR te overleggen. Het CvB en zijn entourage van beleidsmedewerkers moest de gang op, samen met de pers.
Pijnlijke reorganisatie
Op de gang uitten Nollen en HRM-directeur Renée-Andrée Koornstra hun frustratie over het gedraal van de OR. “Ik neem de medezeggenschap heel serieus, ik vind die heel belangrijk”, zei Nollen. “Maar wie kan er nu tegen een efficiëntere organisatie zijn?”
Een van de problemen is dat aan de VU nog altijd de pijn wordt gevoeld van de grootscheepse reorganisatie die tien jaar geleden van bovenaf werd opgelegd, met talloze ontslagen. Bij de minste suggestie van verandering speelt die pijn altijd weer op. “Ik ben me daarvan bewust”, aldus Koornstra, “maar er is nu een totaal ander college van bestuur, de directeur van HRM is ook niet meer dezelfde, we zouden zoiets nooit meer doen.”
Dagelijkse ergernissen
Na de schorsing gaf de ondernemingsraad toestemming om de werkgroep “Planning en Control Cyclus” al te laten beginnen, omdat de door die groep voorgestelde veranderingen anders pas in 2025 kunnen worden doorgevoerd. Een beleidsmedewerker pleitte ervoor ook de werkgroep “Dagelijkse ergernissen” al te laten starten en HRM-directeur Renée-Andrée Koornstra wil door met de werkgroep “Art of Engagement”.
De OR beloofde binnenkort te laten weten of het project volgens plan door kan gaan.