12 oktober 2024

Aardwetenschappen heeft te hoge loonkosten en te weinig studenten

Kwalitatief zit het bij Aardwetenschappen wel snor, met een hoog studierendement en uitstekend onderzoek, maar door de hoge loonkosten zit de afdeling toch in financiële moeilijkheden.

Ook de lage studentenaantallen nekken Aardwetenschappen, en de nu al afhakende studenten uit het buitenland, als gevolg van de vijandige houding in Den Haag ten aanzien van internationalisering. Dat vertelde financieel directeur Johan Gemser van de Bètafaculteit vandaag op een bijeenkomst van medewerkers van Aardwetenschappen, dat aan het begin van de zomer als eerste afdeling van de faculteit te horen kreeg dat het in de huidige vorm niet door kan gaan. Iedereen moet bezuinigen binnen de faculteit, in totaal gaat dat om 26,5 miljoen, maar de andere afdelingen hebben bijsturingsplannen waarmee ze uit de gevarenzone weten te blijven (althans voorlopig, want het nieuwe rechtse kabinet dreigt met nog veel meer bezuinigingen). Aardwetenschappen is dat niet gelukt.

Stupide beslissingen

Getallen wilde Gemser niet noemen, dat zou hij later doen, zei hij, voor een kleinere groep van vier of vijf mensen. Dit frustreerde de aanwezigen behoorlijk, want nu moesten ze hem maar op zijn woord geloven. Gemser legde uit dat er dan zoveel tabellen aan te pas kwamen, en met zo’n grote groep (er zaten een stuk of 40 mensen in de zaal en de bijeenkomst werd ook via de streamer gevolgd) zouden er veel vragen zijn en dat kon hij niet aan, vertelde hij.

Die vragen bleken vooral boze verwijten te zijn

Evengoed nam hij een flink deel van het gereserveerde uur in beslag met zijn uiteenzetting over de financiën. Ook dat beviel veel medewerkers niet, want ze hadden gehoopt vragen te kunnen stellen.

Die vragen, in de laatste 20 minuten, bleken vooral boze verwijten te zijn. Dat docenten nu moesten lijden onder “stupide beslissingen” die eerder waren genomen over het curriculum, waarbij lucratieve vakken waren afgeschaft en docenten in onzekerheid werden gelaten. Er was wantrouwen, want de boeken lieten jarenlang gunstige financiële resultaten zien. Iemand suggereerde dat Aardwetenschappen wordt afgerekend op de verlieslijdende coronajaren, maar waarvan de afdeling nu herstellende was.

Maar dat gaat over incidenten, aldus Gemser. Hij kijkt naar de trend, en die laat geen golfbeweging zien, maar een dalende lijn.

Rekening betaald

“Hoe lullig het ook klinkt, jullie zijn de enige niet”, zei Bètadecaan Aletta Kraneveld. Volgens haar is het goed mogelijk dat ook andere afdeling ingrijpend moeten herorganiseren. “Jullie doen allemaal vreselijk belangrijk onderzoek, maar aan het einde van de dag moet wel de rekening worden betaald.”

Tot voor kort hielpen de andere afdelingen de rekeningen te betalen, zoals relatief goedkope afdelingen (waaronder wiskunde) ook meehielpen de afdelingen met dure laboratoria te betalen. “Maar daar hebben ze nu domweg het geld niet meer voor”, aldus Gemser, die benadrukte dat het niet ging om gebrek aan solidariteit.

Wat Aardwetenschappen betreft zijn de loonkosten nu hoger dan het budget. Dat komt door het grote aantal medewerkers in vaste dienst en de verhoging van de cao. Er wordt weinig met veel goedkopere promovendi en postdocs gewerkt, die allemaal tijdelijk in dienst zijn. Gevolg is dat de gemiddelde personeelslasten bij Aardwetenschappen met 38 procent gestegen zijn. Bij de andere afdelingen is dat 22 procent.

Nieuwe gebouwen straks leeg?

Daarna volgde een ingewikkeld verhaal over een nieuwe manier van het doorberekenen van de kosten, waarbij behalve loonkosten en dergelijke ook de indirecte kosten als huisvestingskosten en ICT-kosten worden meegenomen om te laten zien wat een opleiding écht kost en iedereen “kostenbewust” te maken. Daarbij blijkt de nieuwbouw het zwaarst op ieders budget te drukken. De VU heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in nieuwe gebouwen, mede door de toen explosief stijgende studentenaantallen, en ook in peperdure nieuwe laboratoria, state of the art, nationaal toonaangevend, die straks door de bezuinigingen misschien leeg komen te staan.

Daar werd over gemopperd en Gemser zei: “Dat is een keuze die je moet maken, of je de kosten van leegstand accepteert of de loonkosten van de mensen die je in dat lab zet.”

5 reacties

1. Die hoge kosten die betaald moeten worden voor de nieuwbouw, vergeleek Gemser met zijn eigen hypotheek. Dat kost nou eenmaal.
    Die vergelijking gaat behoorlijk mank. Ik heb ook een hypotheek op een huis, wel eentje waar ik in kan blijven wonen als het financieel even tegen zit. En er is niet alleen geld voor de inrichting, maar ook als we op vakantie willen, de vloer geïsoleerd moer worden en dan ook nog gewoon eten en internet.
    De VU geeft jaren weinig kosten gehad aan het oude W&N gebouw behalve de energie rekening. En niks gespaard. En voor hun personeel nu een zooo hoge hypotheek genomen dat er geen geld over is voor de ‘bewoners’. Als ik thuis de hypotheek niet meer zou kunnen betalen, rest me weinig dan het huis te verkopen en een goedkoper onderkomen te zoeken.

• Alleen, dat kan niet.
      En dus is het gevolg als wij er niet heen gaan dat andere afdelingen meer per vierkante meter moeten gaan betalen, want de kosten moeten toch terugverdiend. Daarmee ontstaat een erg gevaarlijke situatie, voor iedereen.

• @Peter, het gaat natuurlijk om de inhoud. Ik schrik toch van de cijfers wat betreft de ondersteuners. Daar gaat veel geld naartoe. Geld dat in tijden van krapte toch beter ingezet kan worden voor het overeindhouden van de kerntaken: onderwijs en onderzoek.