16 september 2024

Op zondag is het lekker rustig studeren

Bij wijze van proef was de VU de afgelopen maanden ook op zondag open. Ad Valvas ging kijken hoe druk het was, maar kwam niet heel veel studenten tegen.

Het eerste voordeel is al snel te pakken. Op zondag is de reis naar de VU een stuk aangenamer zonder het sardientjes-in-een-blik gevoel dat je vaak overmeestert wanneer  je je in een te volle bus probeert te wurmen. Nadeel is alleen dat de rit geld kost. En dat alleen om de rust van de VU op te zoeken om te studeren voor het tentamen van maandag.

Geen afleiding

En is het wat om op zondag in het hoofdgebouw zitten? Zehra: “De VU biedt mij de setting die ik thuis niet heb. En al helemaal niet op een zondag. Thuis is er te veel afleiding om me heen; films, eten, muziek.”

Ze is niet de enige. Er zijn deze zondag zo’n vijftig mensen verspreid over verschillende zalen te vinden.  In de computerzalen is het lekker rustig en stil. Hooguit tien procent van de werkplekken is bezet. Het geluid van de airco overheerst dan ook.

Louise zit met een stapel boeken en een lunchpakket diep over haar aantekeningen gebogen. “Thuis is het een beetje druk. Ik ben getrouwd en ik heb een dochter. Ik studeer parttime en sinds september zit ik hier op zondag. Het bevalt me goed. Hiervoor zat ik vaak in de Openbare Bibliotheek maar daar is het veel te onrustig.”

Souad en Chaima zitten om diezelfde reden op zondag op de VU. “We hebben morgen tentamen en thuis is er te veel afleiding. Soms zijn we er ook op zaterdag om wat extra dingetjes te doen. Maar alleen als het echt moet. Nu de druk erop staat, zitten we het liefst hier. Je merkt dat je dan  productiever bent.”

Reis te duur

Maar er zijn ook studenten die liever thuis blijven op zondag en incidenteel komen. Marie-Claire bijvoorbeeld die vroeger vaker op zondag kwam. “Ik woonde toen met een boel huisgenoten op kamers in de Bijlmer en er was altijd wel reuring. Ik kan me hier op een studiezaal beter concentreren. Nu woon ik bij m’n vader in Nieuw-Vennep en kost het te veel tijd en geld om elk weekend naar Amsterdam te komen. En thuis is het nu ook rustig genoeg om te studeren.”

Of het hoofdgebouw ook in de toekomst op zondag open blijft, moet het bestuur nog beslissen. De receptionisten zijn de laatste weken druk bezig met het laten invullen van enquêtes en het tellen van studenten in de verschillende ruimten. Harmen van der Steenhoven van de universitaire studentenraad hoopt dat de zondagsopening blijft. “ Wij zijn ontzettend voorstander van de zondagopenstelling en we hopen dan ook dat de pilot een succes blijkt te zijn!”