26 juli 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Brandbrief: bedrijfsleven schreeuwt om bèta’s

‘De arbeidsmarkt van de toekomst eist dat minimaal 40 procent van alle afgestudeerden (vmbo, havo, vwo, mbo, hbo en wo) een bèta en/of technologische opleiding heeft gevolgd. Aan deze eis is nog niet voldaan: op dit moment studeert slechts 27 procent af in de technische vakken. Gevolg: meer dan twee op de drie technische bedrijven voorziet de komende jaren moeilijkheden met het werven van adequaat technisch personeel.’

Dit schrijft het Platform Bèta en Techniek in een brandbrief aan de kabinetsformateurs. In de brief een aantal beleidsvoorstellen, waarvan het platform hoopt dat ze in het regeerakkoord komen.

De nadruk in die voorstellen ligt op de human capital-agenda’s zoals die in de plannen van de topsectoren zijn vastgelegd. Zo moeten de technieksectorplannen in hbo en mbo worden voortgezet met als doel naar 35 procent afgestudeerde technici in 2017 en 40 procent in de daaropvolgende periode.

Het platform wil tevens dat de regering prioriteit stelt aan het wegwerken van tekorten bètatechniekdocenten in het voortgezet en beroepsonderwijs. Bovendien moet het vak wetenschap en techniek verplicht worden gesteld in het basisonderwijs en de Pabo’s.

‘Techniek vormt een belangrijke grondstof voor innovatie en economische groei, voor welvaart en werkgelegenheid. Techniek en technologie zijn overal en onmisbaar bij het aanpakken van belangrijke maatschappelijke vraagstukken zoals een houdbare gezondheidszorg, de schaarste aan grondstoffen en energie, mobiliteit en een duurzame en veilige samenleving. Bestedingen in het technologiedomein zijn investeringen met een groot rendement op de lange termijn.’

Lees de hele brief hier.