17 juli 2024

‘Controle, straf, boete’: de VU in De Groene Amsterdammer

‘Ze willen van ons grijze muizen maken die in een glazen kooi stilletjes hun werk doen’, aldus historicus Wim Berkelaar in een groot artikel over de VU in De Groene Amsterdammer. Die pakt uit met een analyse van neoliberale geest die niet alleen door de gang van de VU waait, maar bepalend is voor de hele wetenschap.

Ontbindend effect

‘Het academische lichaam is gedrogeerd met de bloeddoping van het moderne marktdenken’, citeert De Groene Frits van Oostrom, oud-president van de Koninklijke Nederlandse Akademie der Wetenschappen. Volgt een beschrijving van het ‘ontbindende effect’ dat het marktdenken heeft op de universiteitsgemeenschap aan de De Boelelaan.

Veel ontriefde VU-medewerkers komen aan het woord. ‘René Smit is er niet voor de universiteit, de universiteit is er voor Smit’, zegt archeoloog Jan Kolen, die van de VU naar Leiden is overgestapt, over de voorzitter van het College van Bestuur.

Gevangen in het neoliberale denken

‘Er zit een maximum aan wat we aan gekoeioneer kunnen verdragen. Wij hebben ook onze beroepseer!’ aldus docent sociologie Boris Slijper. ‘Zij zitten helemaal gevangen in het neoliberale denken’, zegt Jan Berkelaar van het Historisch Documentatiecentrum voor het Protestantisme.

‘Controle, straf, boete, dat is het systeem’, typeert Slijper het werken aan de VU. ‘Dat marktdenken aan de VU is een symptoom van het dieperliggende probleem dat de universiteit niet meer weet dat zij een cultuuropdracht heeft’, moppert filosoof Ad Verbrugge. ‘Dat geldt voor de VU evenzeer als voor de andere universiteiten.’