17 juli 2024

De uitslag die het college wist dat komen zou: de Nationale Studenten Enquête

Het college van bestuur kondigde de bui al aan in een mail, die het begin deze week rondstuurde: de Nationale Studenten Enquête (NSE) laat dit jaar weinig verbetering zien wat de tevredenheid van VU-studenten betreft.

Met een 3,8 (op een schaal van vijf en voor ‘je studie in het algemeen’), is de VU één van de slechtst scorende Nederlandse universiteiten, net als voorgaande jaren.

Minst goed

Of eigenlijk moeten we zeggen: één van de minst goed scorende universiteiten, want het gaat echt om tienden van punten verschil. Andere universiteiten scoren een 3,9, een 4,0 of een 4,1. Wageningen krijgt een 4,2 en het tevredenst zijn de studenten van de Open Universiteit, met een 4,3. Die andere Amsterdamse universiteit, de UvA, moet het eveneens met een 3,8 doen.

De NSE is door ruim 9000 VU-studenten ingevuld, tien procent meer dan vorig jaar. Het college vindt de laagste score voor de VU ‘natuurlijk erg vervelend’. Verder is de boodschap dezelfde als elk jaar: er wordt hard gewerkt aan verbetering.

Oplossing problemen

‘Naar aanleiding van de NSE 2012 hebben we ons in 2013 gericht op het oplossen van gesignaleerde problemen op het terrein van toetsing en beoordeling (tijdig bekend maken van studieresultaten)’, aldus het college, ‘de informatievoorziening aan studenten en de ICT-voorzieningen op de VU.’

Het college vindt dat het met de huidige verbouwingen van het hoofdgebouw, de verbetering van de Internetfaciliteiten en de opgelegde nakijktermijn van tien dagen op de goede weg is.

Grote stappen

‘Maar we moeten met elkaar nog grote stappen zetten om onze studenten meer tegemoet te komen in hun wensen om goed te kunnen studeren.’