18 juli 2024

Plus update: Bètapartij wint twee zetels, VUSO verliest, SRVU de grootste

De nieuwe Bètapartij heeft bij de studentenraadsverkiezingen, afgelopen week, twee zetels bemachtigd. Van de 5665 studenten, die de moeite namen te gaan stemmen, kozen 1148 studenten voor de Bètapartij.

De SRVU is – na vijf jaar de tweede viool te hebben gespeeld – als grootste uit de bus gekomen, met 2616 stemmen. Die leveren vier zetels op. De VUSO, die de afgelopen jaren steeds de meeste stemmen vergaarde, kreeg er nu 1578. Ze moet twee zetels inleveren en houdt er drie over.

Aandacht voor diversiteit

De opkomst was – traditioneel – niet groot. Nog geen twintig procent van de studenten ging stemmen.

“We zijn inhoudelijk sterk”, verklaart SRVU-bestuurslid Tabitha Saliba (23, master rechten) de overwinning. “Zo maken we ons sterk voor de ontwikkeling van een VUnet-app en is er bij ons veel aandacht voor diversiteit op de VU-campus. Ook hebben we onze verkiezingsfolder in zowel het Nederlands als het Engels uitgebracht.”

Steun van studentenverenigingen

Waarom de komst van de Bètapartij de VUSO wèl, en de SRVU géén zetels heeft gekost, durft Tabitha niet te zeggen. “Maar we hadden wel de steun van de meeste studie- en studentenverenigingen.”

Commentaar van de woordvoerders van de Bètapartij en van VUSO volgt (hopelijk) later.

UPDATE: Bètapartij: ‘Ons doel is gehaald’

“Twee zetels is precies wat we ons ten doel hadden gesteld”, zegt lijsttrekker Joeri Donker van de Bètapartij. Zelf studeert hij aan Exacte Wetenschappen en de nummer twee op de lijst, straks dus ook in de raad, Renske van den Hurk, studeert geneeskunde dus dat is een mooie verdeling.

De Bètapartij is opgericht om de studenten van het W&N-gebouw en die van de medische faculteit beter vertegenwoordigd te krijgen in de universitaire studentenraad, waar tot nog toe volgens Donker disproportioneel veel bedrijfskunde- en rechtenstudenten in zaten.

“Maar dit jaar lijkt dat te zijn omgeslagen naar de bètastudenten”, zegt Donker, “want de eerste twee kandidaten van de SRVU doen een bètastudie, net als de tweede van de VUSO.

Eigenlijk zou aan de VU, net als aan de UvA, van elke faculteit een student in de raad moeten zitten, vindt Donker.