18 juli 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Geesteswetenschappers: ‘accreditatiecommissie is zélf onder de maat’

Behalve de decaan van de letterenfaculteit van de VU, Michel ter Hark, hebben veel andere betrokkenen forse kritiek op de accreditatiecommissie van de NVAO die zoveel geesteswetenschappelijke opleidingen in Nederland afkeurde. Ook de berichtgeving erover, met name door de Volkskrant, draagt volgens velen geen schoonheidsprijs weg.

Zo wordt er nogal gegoocheld met cijfers, vindt de Leidse hoogleraar Marc van Oosterdorp. Honderden studenten zouden ten onrechte een diploma hebben gehaald maar als je nuchter naar het aantal afgekeurde opleidingen kijkt, geen waarvan meteen de deuren moet sluiten, lijkt zestig studenten een realistischer schatting.

Nadruk op procedures

In een gezamenlijke verklaring van de decanen van de betrokken faculteiten is kritiek op het gebrek aan kennis van de betrokken commissies, waardoor de nadruk vooral kwam te liggen op de procedures en organisatorische aspecten van de opleidingen.

Ter Hark zei gisteren tegen Advalvas dat hij het gevoel heeft dat de scripties van bachelorstudenten te streng worden beoordeeld. Bovendien zijn de steekproeven volgens hem niet representatief. Dergelijke kritiek klinkt ook uit Groningen, waar de NVAO voornamelijk scripties heeft beoordeeld die een zes hadden gekregen.

Kleinzielige wraakexpeditie

Van Oosterdorp suggereert tevens dat de manier, waarop de NVAO de publiciteit zocht, een reactie is op de kritiek die de organisatie de afgelopen tijd al heeft gekregen vanuit academische kring. De Leidse classicus Tazuko van Berkel spreekt zelfs van een ‘kleinzielige wraakexpeditie‘ vanwege die kritiek.

Zo zei de Utrechtse rector Bert van der Zwaan dat de NVAO onvoorspelbaar is geworden en een transparanter beoordelingsmaat zou moeten hanteren. De Leidse universiteit bekritiseerde in een rapport het feit dat de accreditatie door de NVAO, in tegenstelling tot wat was beloofd, niet lichter maar eerder zwaarder is geworden.