27 juli 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Hoogleraren erbij voor klimaat, geloof en bacteriën

Drie University Research Chair-hoogleraren krijgt de VU erbij in januari. Dat zijn VU-onderzoekers die met een onderzoekstalentbeurs versneld worden aangesteld als hoogleraar, vanwege hun veelbelovende werk. Dit jaar zijn het de klimaatonderzoeker Guido van der Werf, theoloog Gijsbert van den Brink en biotechnoloog Frank Bruggeman.

Bosbrand en klimaat

Fysisch geograaf Guido van der Werf onderzoekt de samenhang tussen de uitstoot van koolstofdioxide en het klimaat. Met gegevens van satellieten en metingen in de atmosfeer kijkt hij hoeveel CO2 de lucht ingaat door wereldwijde ontbossing en hoe bosbranden het klimaat beïnvloeden.

De theoloog en godsdienstfilosoof Gijsbert van den Brink bestudeert hoe de evolutietheorie en het christelijk geloof met elkaar in overeenstemming gebracht kunnen worden en in bredere zin de verhouding tussen geloof en wetenschap. Hij stelt in zijn werk de vraag of de gangbare evolutietheorieën zo geïnterpreteerd kunnen worden dat die niet in tegenspraak zijn met het klassiek-christelijke geloof.

Verschillen tussen bacteriën

Frank Bruggeman, biotechnoloog, is al bijzonder hoogleraar wiskunde en systeembiologie aan de VU. Aan de hand van experimenten en computermodellen bestudeert hij de voor- en nadelen van spontane verschillen tussen individuele bacteriën voor de overleving van de populatie.

De afgelopen twee jaar werden al negen andere URC-hoogleraren geselecteerd door de VU, vijf in het eerste jaar en vier in het tweede. Met drie zijn het er dit jaar weer één minder. De URC’s worden vijf jaar aangesteld als URC-hoogleraar, waarna de betreffende faculteit dat omzet in een vaste aanstelling.