27 juli 2024

Toen de kapsels nog getoupeerd en de biertjes betaalbaar waren: Bruin Café VU, 1988.

Studentenforum wil studentencafé terug

Het is dan wel een betonnen jungle aan de rand van de stad, maar de VU heeft toch maar mooi vrijwel al het onderwijs op één campus. Eén locatie waar 25.000 studenten samenkomen om colleges te volgen… en daarna weer naar huis te gaan. En juist dat laatste zit de universitaire studentenraad (USR) dwars. Want waarom kennen wij hier op de Zuidas geen bruisende campuscultuur waar studenten op en rond de universiteit nog veel meer doen dan alleen studeren? Waar blijft het community-gevoel ?

De studentenraad heeft zich voorgenomen binnen drie jaar de voorzieningen te realiseren die voor zo’n levendige campuscultuur nodig zijn, maar dan is er wel input nodig. Elke student met suggesties was daarom maandag 16 januari van harte welkom om zijn zegje te doen bij het eerste Studentenforum.

Veel vertegenwoordigers

De suggesties stroomden binnen, maar dan voornamelijk vanuit de vele studentenraden, verenigingsbesturen, opleidingscommissies en andere studentenorganen. Van de ruim vijftig VU’ers die maandagmiddag aanschoven in de Agora-zaal in het hoofdgebouw waren slechts drie studenten daar ‘namens zichzelf’. Dat viel ook de organisatie wat tegen en al snel werd het plan geopperd om de volgende bijeenkomst te live-streamen, opdat ook de minder georganiseerde studenten op de hoogte blijven van de ontwikkelingen.

VU-baas Jaap Winter: ‘Als studenten de plannen zelf uitvoeren, gaan wij heel ver om dat mogelijk te maken’

“Dit is niet zomaar een overleg”, opende USR-voorzitter Martijn Goosensen de bijeenkomst. “Dit is een start. Wij gaan nog veel vaker bij elkaar komen. En als wij vandaag besluiten dat we een campuscafé willen, dan gaan we dat regelen.”

Doe het zelf

Aan steun vanuit het universiteitsbestuur ontbreekt het in ieder geval niet. Voorzitter van het College van Bestuur Jaap Winter kwam in hoogst eigen persoon langs om de forumleden op het hart te drukken met eigen ideeën te komen en die dan ook vooral zelf uit te voeren. “Ook wij willen dat de universiteit een plek is waar dingen gebeuren die boeiend en inspirerend zijn, waar reuring is. Maar tot mijn grote verbazing bedenken wij die dingen steeds voor jullie. Ik wil na vandaag graag van jullie horen waar behoefte aan is, waar jullie zin in hebben. Als studenten het bedenken en uitvoeren, zijn wij als organisatie bereid heel ver te gaan om die plannen mogelijk te maken.”

In de twee uur die daarop volgden, werd door de vijftig studentvertegenwoordigers druk gediscussieerd over de vooraf ingezonden plannen. Willen we eens per jaar een gezamenlijk feest voor alle VU-studenten op het campusplein, of een pool-café? Een VU-breed sportevenement, een supermarkt voor en door studenten, of toch liever een Rollende Keukens-achtig festival?

Café optuigen

Waar iedereen het in ieder geval over eens is, is dat de VU een gezellige, centrale plek mist waar studenten van alle faculteiten kunnen samenkomen. Dus toch dat studentencafé. “En een gym, dat lijkt me een welkome aanvulling”, oppert iemand. Dat er op het campusterrein een uitgebreide sportfaciliteit is, was de meeste aanwezigen nog nooit opgevallen. Na twee stemrondes blijkt de meeste animo te bestaan voor het optuigen van een café, gerund door studenten. Ook voor een gezamenlijk feest en een studentensupermarkt gaan de forumleden zich de komende tijd hard maken.