27 juli 2024

Caribische studenten zijn ‘echte Amsterdammers’

Stel je voor: om te vieren dat je aan je studie in Nederland bent begonnen, word je speciaal onthaald op het stadhuis van Amsterdam. Waarbij de locoburgemeester van Amsterdam in haar toespraak meerdere keren benadrukt dat je een echte Amsterdammer bent. Daar kunnen de meeste provinciaaltjes alleen maar van dromen, toch?

Warm welkom

Het was werkelijkheid voor de vijftig Caribische studenten die net naar Amsterdam kwamen om hier te studeren. Vorige week kregen zij deze bijzondere ontvangst. Het is een initiatief van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, dat het belangrijk vindt dat deze studenten eens extra aandacht krijgen, en de gemeente Amsterdam. Het was de zevende keer dat deze groep op deze manier onthaald werd.

Dezelfde rechten, andere problemen

Leuk natuurlijk, maar waarom krijgen de andere internationale studenten deze ontvangst niet? “Dit zijn geen internationale studenten, het zijn Nederlandse studenten”, zegt studentendecaan Marjorie Wielkens, die ook bij de bijeenkomst was. Internationale studenten krijgen veel ondersteuning bij het International Office van de VU. Caribische studenten hebben dezelfde rechten als andere Nederlandse studenten: ze krijgen een ov-kaart en hebben recht op studiefinanciering. Maar er is niemand die hen de weg in Nederland wijst, bovendien zijn ze van huis uit gewend dat mensen meer voor hen zorgen.

Wielkens hoopt dat de ontvangst ook uitgebreid wordt naar Surinaamse studenten. De studenten die een Nederlandse nationaliteit hebben, lopen tegen dezelfde problemen op als de groep Caribische studenten. “Er zijn heel veel overeenkomsten. Ze komen ook voor een hele studie en laten vrienden en familie achter.” De meeste internationale studenten blijven maar een jaar in Nederland. Studenten met een Surinaamse nationaliteit krijgen niet eens een ov-kaart of beurs. Ook hebben ze het, door de ongunstige wisselkoers, financieel extra zwaar. Daarom wonen ze vaak bij familie. “Dat gaat lang niet altijd goed.”

Speciale bijeenkomsten

Om deze groep studenten te ondersteunen, organiseert Wielkens een paar keer per jaar een speciale bijeenkomst. Daar kunnen studenten elkaar leren kennen en ervaringen uitwisselen. Studiedecaan Hella Snoeren, studentenpsycholoog Marthe Keijman en studentenadviseur Solange Quandus zijn daar ook bij aanwezig. Veel studenten die hier net zijn, moeten erg aan Nederland wennen. “Internationale studenten volgen vaak een speciaal programma in het Engels. Studenten uit de Caraïben en Suriname spreken de taal wel, maar soms net iets anders. Zo sprak ik een studente die doodsangsten voor een presentatie uitstond omdat ze woorden net anders uitspreekt en bang was om dom over te komen.

Tijdens het ontvangst op het stadhuis sprak Tanja Fraai van WeConnect de hoop uit dat deze studenten na afstuderen wel weer terug gaan. Ze wil zo de braindrain op de eilanden tegengaan. “Hier vandaan is het moeilijk om een baan op Bonaire of Curaçao te vinden. Er zijn ook geen vacaturebanken.” Vandaar dat veel van de zogeheten eilandkinderen na hun afstuderen in Nederland blijven.

Meer weten? Neem dan contact op met Marjorie Wielkens via de mail.