25 juli 2024

‘Is flexwerken wel de juiste keuze?’

Flexwerken werd nog niet eerder zo negatief beoordeeld als in het nieuwste werkbelevingsonderzoek. De VU moet dat serieus onderzoeken, vindt OR-voorzitter Henk Olijhoek.

Wat vond u verontrustend aan de uitslag van het werkbelevingsonderzoek?
“Wat opvalt is dat flexwerken nog negatiever beoordeeld wordt dan in voorgaande jaren. Je zou denken dat mensen eraan wennen. Maar negentig procent van het wetenschappelijk personeel werkt geregeld thuis. Het is de vraag of dat wenselijk is, vooral wat betreft het contact met studenten en collega’s.”

Werkdruk

Achtenvijftig procent van de werknemers van de VU deed begin dit jaar mee aan het derde werkbelevingsonderzoek. Elke drie jaar onderzoekt de VU hoe medewerkers denken over een aantal thema’s: arbeidsinhoud, arbeidsverhoudingen, arbeidsvoorwaarden, arbeidsomstandigheden en werkbeleving. Dit jaar werden extra vragen over de werkdruk gesteld. De uitkomsten van het onderzoek zijn voor alle medewerkers via VUnet in te zien.

Wat kan de VU hieraan doen?
“Er moet worden onderzocht wat de knelpunten zijn. Zijn er te weinig concentratiewerkplekken of is er ruimtegebrek? Ik hoor over afdelingen waar mensen ’s ochtends gewoon geen plek kunnen vinden. De VU kan er geen gebouw bijzetten, maar er moet gekeken worden hoe dat rode vakje uit het rapport kan verdwijnen. Het kan niet zo zijn dat deze negatieve uitslag elke jaar terugkeert en dat de universiteit alleen maar zegt: ‘jammer, we kunnen er niets aan doen’. Als dat niet lukt, moet er serieus nagedacht worden of ze niet de verkeerde keuzes gemaakt hebben.”

Misschien werken wetenschappers wel thuis om hun stress te verminderen.
“De werkdruk onder het wetenschappelijk personeel is inderdaad heel hoog. Je ziet dat mensen zich drie slagen in de rondte werken. Ze weten eigenlijk niet hoe ze het allemaal voor elkaar kunnen krijgen. Het is een duivels dillemma: er is een tekort aan docenten maar er is geen geld voor extra personeel. De VU loopt snel tegen haar financiële grenzen aan.”

Zijn VU-medewerkers overal even tevreden of ontevreden?
“Bij de dienst IT is de druk hoog. De medewerkers daar zijn het minst tevreden van allemaal. Er ligt nogal veel op hun bord, er wordt veel van hen gevraagd. Dat is niet makkelijk op te lossen.”

Is dit onderzoek reden tot zorg?
“Al met al is het geen negatief beeld: de meeste mensen zijn tevreden. Maar in vergelijking met andere universiteiten zie je dat we op een aantal punten achterblijven. Zo schiet de VU als werkgever tekort op het gebied van loopbaanbegeleiding. Zowel horizontaal als verticaal zit er weinig ontwikkeling in de carrière van werknemers. Er werkt ook veel personeel op tijdelijke contracten. Dan wordt gezegd dat dat erbij hoort, maar mensen zijn daar ongelukkig over. Waar mogelijk moet je er toch naar streven om mensen voor vast aan te nemen.”