19 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Zweegman wint onderwijsprijs

Hoogleraar hematologie Sonja Zweegman is verkozen tot docent van het jaar. Tijdens de opening van het academische jaar wist zij de prijs binnen te halen. De andere genomineerden, de econoom Meindert Flikkema en aardwetenschapper Hans de Moel moesten het met de eer doen.

Dit jaar was de uitreiking van de prijs ter waarde van tienduizend euro extra spannend. De genomineerden moesten in drie minuten hun onderwijscapaciteiten laten zien. Daarna mocht een van hun studenten een korte lofzang houden.

Pleidooi voor voorlezen

Daarna besloot de jury, bestaande uit studenten, pas wie de winnaar is geworden.

Zweegman begon haar presentatie met een pleidooi voor het voorlezen, want dat geeft een meerwaarde aan een tekst. Zij illustreerde haar verhaal over een patiënte die een beenmergtransplantatie moest ondergaan met indrukwekkende tekeningen die de betreffende patiënte zelf had gemaakt.

Empathische kanten

Haar student David Cucchi prees haar menselijke, empatische kanten. Zo was hij ’s avonds om half zeven nog aanwezig op de faculteit. Zweegman kwam hem tegen en vroeg vriendelijk wat hij zo laat hier nog deed en hoe het met hem ging. “En ze was zeker niet alleen maar geïnteresseerd in mijn studiepunten.’’ Die opmerking leidde wel tot enige hilariteit in de zaal.