28 maart 2024

VU wordt Engelstalig en steeds diverser

Binnen een paar jaar zal Engels de voertaal op de VU campus zijn, zei Jaap Winter in zijn speech bij de opening van het academische jaar. “Dan houd ik mijn speech in het Engels.’’

Of dan ook al het onderwijs in het Engels wordt gegeven is nog de vraag. “Dat hangt af van de studenten die het onderwijs volgen. Als die allemaal Nederlandstalig zijn, heeft college in het Engels geven geen zin”, aldus Winter. Wie goed oplet, heeft gezien dat de nieuwe richtingbordjes in het hoofdgebouw al Engelstalig zijn

Steeds meer allochtonen

“We zullen ons actief inspannen onze aantrekkingskracht voor internationale studenten te vergroten. Ze dragen bij aan de diversiteit en kwaliteit van onze academische gemeenschap. Om dit werkelijk optimaal te doen, moeten we ook zelf, op onze campus, internationaler worden,’’ sprak Winter. Trots meldde hij dat het aantal internationale studenten licht is gestegen tot 1500.

Hij wees er ook op dat de VU diverser is geworden door de komst van steeds meer niet-westerse allochtone studenten. “Een omvangrijke groep Nederlanders heeft inmiddels meer dan alleen een Nederlandse achtergrond, met name vanuit Marokko en Turkije. Vele studenten vanuit deze groep vinden de Vrije Universiteit en de meeste van hen zijn de eerste van hun familie die gaat studeren. Door hen een academische opleiding aan te bieden, die voorbereidt op verantwoordelijke rollen in de samenleving, vervult de universiteit een belangrijke integrerende functie.”

Wederzijds respect

Maar integratie verloopt niet vanzelf, vulde hij aan. “Diversiteit werkt niet vanzelfsprekend positief. Als diversiteit leidt tot segregatie waarin verschillende groepen zich in zichzelf keren en zich voor anderen afsluiten, is diversiteit geen verrijking. Als diversiteit niet gepaard gaat met wederzijds respect voor andermans opvatting en achtergrond, verloochenen we de kern van de academische gemeenschap, van open en respectvolle dialoog.’’

Winter benadrukte dat diversiteit en emancipatie vanouds bij de VU horen. Hij haalde VU-oprichter Abraham Kuyper aan, die in 1866 al heeft gezegd dat ‘’eenvormigheid de vloek van de samenleving is’’.

Gratis boek

Maar het is ook nodig de geschiedenis, doelstelling, identiteit en praktijk van de universiteit regelmatig opnieuw te doordenken. Daarom prees Winter nadrukkelijk het boekje “DEZE UNIVERSITEIT. Filosoferen over de vrije universiteit’’, aan. Het is geschreven door René Woudenberg & Jeroen de Ridder, op verzoek van voormalig collegevoorzitter René Smit en ter overdenking van de identiteit van de VU . Het is gratis af te halen in de VU boekhandel.

Zie bericht op VU-site.