16 maart 2024

VU-rector: ‘reorganisatieplannen misschien veranderen’

“Gênant”, “vervelend” en “niet leuk voor onze studenten en docenten” vindt rector magnificus Lex Bouter het feit dat de VU weer onderaan eindigt bij de enquête hoger onderwijs van weekblad Elsevier.

Maar het is ook “niet onverwacht” voor Bouter. “Het is een trend die nu al jaren duurt en de vraag is: hoe pakken we dat aan?” Het antwoord daarop ligt besloten in de Nationale Studenten Enquête (NSE) zelf, waarop ook Elsevier zich baseert bij de beoordeling.

Elkaar inspireren

“We hebben mensen van de NSE uitgenodigd en zij wijzen erop dat we de best practices zelf in huis hebben. We moeten er dus voor gaan zorgen dat die door de hele VU worden overgenomen.

Een voorbeeld van zo’n best practice is volgens de rector de goede voorbereiding op een carrière na de studie, die sommige opleidingen wel hebben, maar andere niet.

“Op dat gebied kunnen we elkaar dus inspireren, met gastcolleges en het binnenhalen van bijzonder hoogleraren en dergelijke. Ook de Carrièredagen die studievereniging Aureus organiseert, is een voorbeeld, maar het is de studenten dan niet altijd duidelijk dat ook dit iets van de VU is.”

Studentgerichte ondersteuning

Het is in de samenspraak tussen het College en de decanen  de afgelopen weken duidelijk geworden dat er vooral moet worden ingezet op de verbetering van de onderwijskwaliteit, zegt Bouter. “Bij de uitwerking van onze huidige reorganisatieplannen zullen we precies gaan kijken of er geen schade wordt aangericht aan het onderwijs en dat we de kansen op verbetering benutten. En we gaan de voorgenomen maatregelen voor het onderwijs ook zoveel mogelijk prioriteren aan de hand van de NSE-uitkomsten.”

Bedoelt de rector dat de plannen ten aanzien van bijvoorbeeld de studentgerichte ondersteuning, waar veel banen op de tocht staan, misschien worden gewijzigd? “Het kan betekenen dat we anders gaan reorganiseren op dat gebied, maar ook wat bijvoorbeeld het domein onderwijs en onderzoek betreft.

Studenten betrekken

De VU wil ook meer dan ooit de studenten zelf gaan betrekken bij de verbetering van het onderwijs. “Vorig jaar was de informatievoorziening een negatief punt”, legt Bouter uit. “Dat kan zijn omdat toen net het nieuwe studentinformatiesysteem was gelanceerd, waar iedereen nu tevreden over is. Studenten hebben ons toen het idee aangereikt om via de smartphone het eigen rooster te kunnen inzien. Niet eens de duurste maatregel, maar wel heel erg effectief.”

Nu hebben studenten opnieuw een oplossing bedacht voor de toewijzing van collegeruimtes. “Als een groep op zoek is naar een ruimte, zouden ze op de smartphone moeten kunnen zien welke werkgroepruimten en collegezalenop de campus leeg zijn.”

“Er moet echt wat gebeuren, want dit is gênant en vervelend voor alle betrokkenen. Je wil toch graag trots zijn op het instituut waar je studeert of werkt”, aldus de rector.