De dames van We Canteen (voorheen ‘Yes we Canteen‘) strijden er al jaren voor, maar het gaat dan toch echt gebeuren aan de VU. Het bedrijfsrestaurant, of mensa, of, in Facilitaire Campusorganisatietaal, ‘uitgiftepunt’, wordt as we speak verbouwd tot een foodcourt. Nou ja, soort van.
“Vanaf 1 september worden er op diverse plekken op het uitgiftepunt verschillende etenswaren aangeboden”, aldus Els van Haassen van de Facilitaire Campusorganisatie. “Niet door verschillende aanbieders, want we hebben nog een contract met de huidige cateraar, Sodexo, die het assortiment gaat uitbreiden met meer biologische producten en voorbij het standaard broodje.”
Idee uit Singapore
Een echt foodcourt, zoals Yes we Canteen voor ogen staat, is een ruimte waar meerdere uitbaters maaltijden en snacks verkopen. Het idee komt uit Singapore, waar de overheid de stalletjes met bami, geroosterde eend, bakpao, verse sap en wat niet al niet langer lukraak verspreid door de hele stad wilde zien, maar geconcentreerd op bestemde plekken, waar controle bestaat op hygiëne en voedselveiligheid en dergelijke. Vijf jaar geleden probeerden studentondernemers Maaike de Reuver en Charlotte van Leeuwen het concept ook bij Nederlandse universiteiten te introduceren met hun bedrijf Yes we Canteen.
“We spelen wel met de gedachte om dat op termijn ook hier te doen”, aldus Haassen. Maar tot 2018, als het contract met Sodexo afloopt, zal de variatie van één cateraar moeten komen. “Ze bieden nu al afwisseling met bijvoorbeeld wokmaaltijden.” Hoe het aanbod er vanaf 1 september zal uitzien, kan ze nog niet zeggen.
Elkaar stimuleren
Intussen wordt het culinaire aanbod op de VU-campus gestaag interessanter. Naast maaltijden in het campuscafé en de mensa en het aanbod van de Spar, staan er ook al een tijd twee zeecontainers op het campusplein, van waaruit stoofmaaltijden, salades en grillgerechten worden verkocht.
“Die blijven nog tot november”, weet Haassen. “Na de winter hopen we dan weer met twee andere ondernemers in zee te gaan.” Voorwaarde voor die ondernemers is dat ze iets aanbieden dat “aanvullend is op het bestaande aanbod”, aldus Haassen.
“Het is de bedoeling dat ze elkaar stimuleren het niveau zo hoog mogelijk te houden tegen een betaalbare prijs. En ze moeten wat reuring brengen”, zegt Haassen.
Dönerkar
Voor de VU staat, ook inmiddels een paar jaar, een dönerkar die zeer populair is bij studenten en medewerkers. “Die staat niet op het VU-terrein”, aldus Haassen, “maar die zouden we ook best op de campus willen hebben.”