VU krijgt 2,4 miljoen voor Abraham Kuyper Center for Science and Religion

De VU krijgt 2,4 miljoen euro van de Templeton World Charity Foundation voor de start van een Abraham Kuyper Center for Science and Religion en een onderzoeksproject rond de vraag ‘of wetenschap de enige mogelijke manier is om kennis te verwerven’.

“De belangrijkste hypothese die we willen toetsen, is dat er allerlei betrouwbare kennis van niet-wetenschappelijke aard is en dat zowel in de samenleving als in wetenschappelijk onderzoek ontsporingen plaatsvinden wanneer dat niet wordt erkend”, aldus hoofdaanvrager René van Woudenberg, die is afgetreden als decaan van de faculteit der Wijsbegeerte om zich helemaal op dit project te kunnen concentreren.

Zijn goed en kwaad een projectie?

Het Abraham Kuyper Center for Science and Religion is bedoeld om een groot aantal publieke debatten, summerseminars en conferenties te organiseren over vragen als ‘Wat is het om mens te zijn?’, ‘Zijn goed en kwaad een projectie?’ en ‘Zijn wij ons brein?’

Het centrum wordt vrijdagmiddag 22 februari gelanceerd tijdens een openingssymposium. Een aantal topwetenschappers, waaronder VU-universiteitshoogleraar ruimtelijke economie Peter Nijkamp, hoogleraar biologische psychologie Dorret Boomsma en universiteitshoogleraar moleculaire biofysica Cees Dekker van de TU Delft, zal hun visie geven op de vraag of er grenzen zijn aan wetenschappelijke kennis en zo ja welke.

Betrouwbare kennis van niet-wetenschappelijke aard

Gaan wij intussen proberen Van Woudenberg aan de telefoon te krijgen om onder andere te vragen welke betrouwbare kennis van niet-wetenschappelijke aard hij bedoelt en welke ontsporingen zoal het gevolg zijn van het niet erkennen van die kennis.

Ook interessant: Van Woudenberg wordt als decaan van Wijsbegeerte vervangen door Michel ten Hark, thans decaan van de grote faculteit der Letteren, die dit jaar overgaat op het zogenaamde Nieuwe Werken en die ook in het kader van de bezuinigingen aan de VU voor een grote reorganisatorische uitdaging staat. Gaat Ten Hark Wijsbegeerte er gewoon bij doen?