18 maart 2024

VU heeft hoogste percentage vrouwelijke hoogleraren

De VU is erg blij met zichzelf, want 18,6 procent van de hoogleraren aan deze fijne universiteit is vrouw. Dat is lager dan het streefcijfer van twintig procent, maar hoger dan het landelijke gemiddelde van 17,8 procent.

Charter Talent naar de Top is lovend over het beleid en de maatregelen van de VU en verwacht dat als we deze koers aanhouden we het streefcijfer van 20% in 2015 gaan halen’, aldus de VU.

Absolute getallen

Advalvas checkte dit voorjaar al hoe het zat met de vrouwenemancipatie en toen rapporteerde de VU 18,7 procent vrouwelijke hoogleraren. Maar het gaat om kleine absolute getallen, dus als er één vrouw vertrekt, keldert dat percentage meteen, dus relativisme is op z’n plaats.

Twintig procent is ook een vrij bescheiden doelstelling. Voor een goede afspiegeling zou je moeten streven naar minstens 26 procent, het huidige percentage vrouwelijke Universitaire Hoofddocenten (UHD).

Vrouwelijke universitair docenten

Dát percentage is nog veel te laag, aangezien het aantal vrouwelijke universitair docenten rond vijftig procent ligt. Daar gaat de doorstroom dus nog niet zo lekker.

De VU heeft van de Nederlandse universiteiten ook het hoogste percentage vrouwen in het ondersteunend personeel, met 51,1 procent vrouwen in de top van de organisatie. Het gemiddelde van alle universiteiten is 36,4 procent.