26 maart 2024

VU gaat zaterdag open voor kinderen

“Als het leuk is voor kinderen, is het ook leuk voor volwassenen”, zegt Ionica Smeets, wiskundige en hoogleraar wetenschapscommunicatie aan de Universiteit Leiden, over het populariseren van wetenschap voor een breed publiek. De VU neemt komende zaterdag 3 oktober de proef op de som en gooit de deuren open.

VU-onderzoekers van allerlei pluimage maken zaterdag hun vakgebied toegankelijk voor kinderen. Een workshop robots programmeren, opgravingen doen in het volleybalveld of bossen in brand steken in het brandlab. Een heel scala aan wetenschapsactiviteiten moet kinderen en tieners enthousiast maken voor de wetenschap. Smeets is er zelf ook.

Rechtszaak nabouwen

“We willen kinderen laten zien hoe leuk wetenschap is”, zegt woordvoerder Aukje Schep. “En omdat de VU een brede universiteit is, zijn er niet alleen bètaproefjes, maar bouwen we ook bijvoorbeeld een rechtszaak na.”

Voor de VU is de familiedag, zoals die op posters wordt gepresenteerd, een test. Het is de eerste keer dat de universiteit meedoet aan het overkoepelende weekend van de wetenschap, dus er moet nog blijken hoeveel mensen erop af komen. Posters op de VU en op basisscholen in de omgeving moeten mensen op de dag attenderen. “De rector heeft ook een poster opgehangen in de school van zijn kind”, weet Schep.

Breed publiek

Volgens Ionica Smeets  bereikt zo’n wetenschapsweekend echt een breed publiek. Vorig jaar tijdens het weekend van de wetenschap bezochten 130.000 mensen evenementen in het hele land. Naast universiteiten die hun wetenschapswaar tentoonspreiden, zijn er ook lezingen, rondleidingen, experimenten, voorbeelden van praktische toepassingen.

“Als je geïnteresseerd bent in cultuur, is er van alles te doen”, zegt Smeets. “Je kan zo een museum binnenlopen. Maar als je geïnteresseerd bent in wetenschap is er niks en dat is jammer. Dat moet er ook zijn als je er zin in hebt. Daarom is het weekend van de wetenschap zo leuk.”

Als kind enthousiast

Dat de VU zich richt op kinderen, vindt ze slim. “Zo kun je een nieuwe generatie enthousiast maken over wetenschap. Veel onderzoekers zijn ooit als kind getriggerd door een oom of leraar of boek. Terwijl sommige vrienden van mij als dertiger pas ontdekten dat ze wetenschap best leuk vinden. Destijds gingen ze bedrijfskunde studeren omdat ze dachten dat ze daarmee een baan konden vinden. Maar met natuurkunde kun je ook in een bedrijf terecht komen.”

Smeets is zaterdag zelf ook op de VU. Ze gaat kinderen leren hoe ze met wiskunde slimmer kunnen worden dan hun ouders. “En ik zag dat je na mij pizza kunt eten met wiskundige Joost Hulshof. Daar moet je natuurlijk ook heen!”

Graven in volleybalveld

Schep gaat kijken bij de opgravingen van de archeologen in het volleybalveld. “Ze laten niet alleen de opgraving zien, maar het hele proces van archeologie, ook het restaureren en beschrijven.” Ook kun je haar tegenkomen in de sterrenkoepel, waar de studievereniging van natuur- en sterrenkunde Aik zonnevlekken laat zien, en ze gaat zeker het robotlab bezoeken. “De VU is goed in sociale robots bouwen. Dat wil ik graag eens zien.”

Bekijk het hele programma van de wetenschapsdag op de VU op www.vu.nl/wvdw.