19 maart 2024

Vluchtelingstudenten hoeven niet langer voor hun uitkering te vrezen

Amsterdamse vluchtelingen kunnen voortaan weer gaan studeren zonder hun bijstandsuitkering te verliezen. Dat hebben de stichting voor Vluchteling-Studenten UAF en de gemeente Amsterdam afgesproken.

Hoogopgeleide vluchtelingen hebben vaak weinig aan het diploma uit hun land van herkomst. Om weer aan de slag te gaan binnen hun oude beroep, moeten ze dus vaak de Nederlandse collegebanken in. Dat kost de vluchtelingen soms hun bijstandsuitkering: wie studeert is niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt en heeft dus geen recht op geld.

Niet solliciteren

Binnen de gemeente Amsterdam was er tot voor kort niet echt beleid, legt Albert de Voogd uit, hoofd van de afdeling studentenbegeleiding van het UAF. Of mensen konden gaan studeren, hing af van hun gemeentelijke ‘casemanager’. De één is toeschietelijker dan de ander.

Maar dat gaat veranderen. Zolang Amsterdamse vluchtelingen een opleiding volgen vanaf mbo-3 niveau, hoeven ze niet te solliciteren en houden ze hun uitkering. “Hiermee heeft de gemeente een duidelijk beleid, waar alle casemanagers mee uit de voeten kunnen”, zegt De Voogd. Hij schat dat rond de tweehonderd vluchtelingen gebaat zijn bij de afspraak. Het UAF begeleidt hen bij de studie.

Eerste grote gemeente

Amsterdam is de eerste grote gemeente die hoogopgeleide vluchtelingen ontheft van hun sollicitatieplicht als ze gaan studeren. Het UAF heeft ook afspraken met de Limburgse gemeente Heerlen, maar die zijn volgens de Voogd meer gericht op vakopleidingen.

De Amsterdamse gemeenteraad heeft de plannen al goedgekeurd. Morgen wordt het convenant officieel ondertekend.