17 maart 2024

Vluchtelingstudent Shakiba Babri genomineerd voor Bleichrodt Award

Geneeskundestudent Shakiba Babri, net afgestudeerd aan de VU, is één van de drie genomineerden voor de Kees Bleichrodt Award, uitgereikt door vluchtelingstudentenorganisatie UAF. Die wordt uitgereikt aan vluchtelingstudenten die zich onderscheiden door hun uitzonderlijke talent en doorzettingsvermogen.

De prijs, bestaand uit een beeldje gemaakt door een gevluchte kunstenaar en een cheque ter waarde van 250 euro, is vernoemd naar Kees Bleichrodt, voormalig directeur van het UAF.

Samen met haar moeder vluchtte Babri in 2009 uit Iran. Daar waren haar ouders politiek actief. Haar moeder belandde in de gevangenis en haar vader werd geëxecuteerd toen zij één jaar was.

In Nederland combineerde zij haar studie met de zorg voor haar moeder en reisde ze dagelijks vier uur om haar opleiding te kunnen volgen. Haar begeleider bij het UAF zegt “zelden zo’n hardwerkende en gemotiveerde student als Shakiba te hebben gezien.”

VU-chauvinist

Na een schakeljaar aan de VASVU, een cursus voor buitenlanders die hier een universitaire studie willen doen, studeerde Babri met hoge cijfers af. Daarnaast volgde ze extra cursussen en werd ze onderzoeksassistent. Babri zet momenteel vrijwillig haar onderzoek in dermatologie voort; uiteindelijk wil ze dermatoloog worden.

Om Babri te helpen winnen, en als VU-chauvinist wilt u dat natuurlijk, kunt u online op haar stemmen op deze website.