16 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Vidi-beurzen alleen voor de happy very few

Onderzoeksfinancier NWO heeft 86 ervaren onderzoekers een Vidi-subsidie van 800 duizend euro toegekend. De slaagkans was klein: 485 wetenschappers zijn afgewezen.

Een Vidi is bedoeld voor ervaren wetenschappers die na hun promotie een aantal jaar onderzoek hebben gedaan. Bij de selectie wordt onder meer gekeken naar de originaliteit van het onderzoeksvoorstel, de verwachte wetenschappelijke impact en de mogelijkheden voor toepassing van de kennis.

Vooral in de geesteswetenschappen was het moeilijk om een beurs te bemachtigen: negen van de 91 indieners kregen uiteindelijk geld van de wetenschapsfinancier, dus de kans was kleiner dan één op tien.

Aantal aanvragen toegenomen

“Het honoreringspercentage in de geesteswetenschappen ligt deze keer inderdaad lager dan in  de voorgaande jaren”, bevestigt een woordvoerder van NWO. “Dit komt doordat het aantal aanvragen is toegenomen, bij gelijkblijvend budget.”

In andere vakgebieden was de slaagkans groter. In de medische wetenschappen heeft bijna één op de vijf aanvragers (18 procent) een Vidi-beurs bemachtigd en dat geldt ook voor aanvragers in de exacte disciplines en natuurwetenschappen.

Het zou weleens de laatste keer kunnen zijn dat de slaagkans zo laag ligt. De aanvraagdruk bij NWO is al jaren onderwerp van gesprek en de wetenschapsfinancier heeft plannen om deze druk te verlichten.

De belangrijkste aanpassing: aanvragers moeten voortaan een ‘inbeddingsgarantie’ hebben, de belofte van een universiteit dat ze daar daadwerkelijk aan de slag kunnen met hun onderzoeksgeld. De verwachting is dat universiteiten deze garantie niet aan Jan en alleman verstrekken, zodat vrijwel kansloze aanvragen niet meer worden ingediend.

Veel frustratie

Tot nu toe waren subsidies uit de zogeheten Vernieuwingsimpuls (waar Vidi toe behoort) persoonsgebonden, dus laureaten waren niet geboden aan een specifieke universiteit. “Een aanvrager krijgt geld van NWO en gaat daarna vaak shoppen bij de universiteiten”, stelde NWO-voorzitter Stan Gielen vorig jaar. “Als iemand aanklopt met een zak geld, dan zegt de universiteit natuurlijk: kom maar. Zo iemand wordt nooit geweigerd. Maar als het onderzoek is afgelopen en het is niet ingebed in de universiteit zelf, dan moet de wetenschapper weer weg. Dat leidt tot veel frustratie.”

Of de inbeddingsgarantie helpt, zal snel blijken: de deadline voor de volgende Vidi-ronde is in oktober van dit jaar.

Aan de VU en het VUmc ontvingen dit jaar acht onderzoekers een Vidi-beurs.