18 maart 2024

Veertig arbeidsplaatsen weg bij Aard- en Levenswetenschappen

Er verdwijnen veertig arbeidsplaatsen bij de faculteit der Aard- en Levenswetenschappen en de afdeling Geo- en Bioarcheologie wordt opgeheven, maar er worden geen opleidingen stopgezet.

Dat heeft het college van bestuur gisteren besloten. De faculteit moet reorganiseren en bezuinigen omdat ze met een structureel gat in de financiële begroting kampt. Er is een commissie op gezet, de commissie Van der Wal, die 2,8 miljoen wil bezuinigen. Het college neemt het hele plan van de commissie over.

Pijnlijke consequenties

De arbeidsplaatsen verdwijnen bij de afdelingen die tekorten draaien: Aardwetenschappen, Aarde & Economie, Moleculaire Celbiologie en het Instituut voor Milieuvraagstukken. Voorzitter Jaap Winter van het college van bestuur zegt de zaak zeer te betreuren, maar “we moeten keuzes maken binnen de kaders die we met elkaar hebben afgesproken.”

Ook decaan Karen Maex spreekt van “zware maatregelen” en “pijnlijke persoonlijke consequenties”. Helaas, zegt ze, “zijn dit noodzakelijke stappen.“

Onderwijs en onderzoek versterken

Hubertus Irth, de vice-decaan, zegt: “We realiseren ons dat dit een zware opgave is voor de faculteit. Het is voor alle onderdelen van de faculteit essentieel om het onderwijs en onderzoek met deze vernieuwing te versterken.”

Deze week worden medewerkers en studenten van de faculteit ingelicht over de details van de plannen. Woensdag worden direct betrokkenen geïnformeerd, donderdag vinden bijeenkomsten plaats voor medewerkers van de faculteit. Voor studenten wordt vrijdag een bijeenkomst gehouden.

Nieuwe baan

De medezeggenschap wordt gevraagd te adviseren over het voorgenomen besluit, waarna het College van Bestuur een definitief besluit neemt.

De VU wil medewerkers die hun functie verliezen door de voorgenomen reorganisatie, zo snel en zo goed mogelijk begeleiden naar een nieuwe baan. Samen met de sociale partners wordt een Sociaal Plan opgesteld.