16 maart 2024

Veel jonge Turken zien geen toekomst in Nederland

Van de jonge Turkse Nederlanders met een diploma op zak is 42 procent van plan naar Turkije te vertrekken. Een kwart daarvan zegt dat te doen vanwege het huidige politieke klimaat in Nederland. Nog een kwart geeft de groeiende Turkse economie als reden.

Dat blijkt uit onderzoek van studentenvereniging Anatolia, die een enquête afnam onder 347 jonge Turkse academici, hbo’ers en mbo’ers. Tweederde van hen is vrouw.

Dat veel jonge Turken geen toekomst voor zichzelf in Nederland zien, maar in Turkije, werd vorig jaar ook beweerd in de Volkskrant door een collectief Turks-Nederlandse professionals.

Anatolia organiseerde toen een bijeenkomst waarbij veel jonge Turken aangaven zich inderdaad niet meer thuis te voelen in Nederland. “Ik merk overal in Nederland dat ik word gezien als een tweederangs burger”, citeerde Advalvas toen bijvoorbeeld een student.

Dit is de eerste keer dat het ook kwantitatief is onderzocht”, zegt Anatolia-voorzitter Mehmet Akkoç. De Anatolianen hebben zich laten adviseren door sociale wetenschappers Halleh Ghorashi en Maurice Krul.

Anatolia organiseert komende dinsdag, 25 september, een symposium aan de VU over wonen en werken in Turkije. Daar zullen ook de onderzoeksresultaten worden gepresenteerd en toegelicht. Gastsprekers zijn onder andere het vers gekozen PvdA-Kamerlid Tunahan Kuzu en ING Turkey-manager Çağlar Saraç. Meer informatie op de site van Anatolia.