Studentenleven
& Maatschappij

Tweede Kamer wil van haatrector af

De rector van de Islamitische Universiteit Rotterdam doet opnieuw omstreden uitspraken na de dood van een Koerdische mensenrechtenactivist. Waarom duurt het zo lang voor minister Bussemaker ingrijpt, wil de Tweede Kamer weten.

VVD-Kamerlid Pieter Duisenberg somde enkele uitspraken van rector Ahmet Akgündüz op: Turks-Nederlandse politici zijn landverraders, je mag je vrouw slaan, Koerden zijn honden, stem niet op homo’s… En de laatste in de rij: wie leeft door het zwaard, sterft door het zwaard – getwitterd na de dood van een Koerdische mensenrechtenactivist.

Hij mag ongehinderd zijn gal spugen op alles waar wij voor staan, klaagde Duisenberg, terwijl de opleidingen van zijn universiteit een NVAO-keurmerk hebben. “Ze zijn goedgekeurd door de Nederlandse overheid!”

Daad bij het woord

Minister Bussemaker heeft al eerder een wet aangekondigd waarmee ze de wettelijke accreditatie in zulke gevallen kan intrekken, zodat de universiteit geen erkende bachelor- en masterdiploma’s kan uitreiken. “Waar blijft die wet?”, wilde Duisenberg in het wekelijkse vragenuurtje weten. “Wanneer gaat de minister eindelijk eens de daad bij het woord voegen?”

Nog voor de kerst zal minister Bussemaker de wet naar de Tweede Kamer sturen, beloofde ze. Hij is al naar de Raad van State gestuurd, die er advies over zal geven. Ze hoopt op een spoedige behandeling in de Tweede Kamer, zei ze erbij.

Aangifte doen

Eigenlijk zou het zelfs zonder die wet al mogelijk moeten zijn om de accreditatie in te trekken, vond Duisenberg. Want voor accreditatie van een opleiding is een goede onderwijsleeromgeving nodig. En heeft zo’n omstreden rector dan geen invloed op de leeromgeving?

Maar Bussemaker heeft gedaan wat ze kon, antwoordde ze. Ze heeft overwogen om aangifte tegen de rector te doen, maar als minister kan ze hooguit anderen daartoe oproepen. Ze heeft de raad van toezicht van de IUR bij zich geroepen en de Onderwijsinspectie erop af gestuurd.

Bovendien heeft accreditatieorganisatie NVAO op haar verzoek de opleidingen onder de loep genomen, maar die trok de conclusie dat het onderwijs ondanks de uitspraken in orde was.

Accreditatie intrekken

Zodra ze de wettelijke mogelijkheid heeft, zal Bussemaker “niet aarzelen” om de accreditatie van deze universiteit in te trekken, liet ze opnieuw weten. Maar ze kon niet tegen de NVAO ingaan. “Ook ik heb me aan wettelijke en bestuurlijke afspraken te houden.”

Enkele andere Kamerleden vielen hun collega Duisenberg bij, maar Bussemaker weerde de kritiek af. Als ze nog een andere manier wisten waarop ze kon ingrijpen, moesten ze het maar laten weten.

In het aangekondigde wetsvoorstel staat dat ook particuliere onderwijsinstellingen voor hun accreditatie moeten aantonen dat ze studenten maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef bijbrengen. Het is een omissie dat dit nog niet in de wet staat, aldus Bussemaker.