16 april 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Trump schikt in rechtszaak over zijn ‘nepuniversiteit’

Nog maar net is Donald Trump verkozen tot de volgende president van de Verenigde Staten of hij schikt in drie slepende rechtszaken over zijn Trump University. Waar gingen die over?

Voor 25 miljoen dollar heeft Trump de rechtszaken afgekocht die hem al een paar jaar achtervolgen. Meer dan zesduizend voormalige studenten zouden hiermee geholpen zijn en een deel van hun geld terugkrijgen. Eén miljoen dollar is een boete, te betalen aan de staat.

Wat was die Trump University?
De university was geen echte universiteit, maar gaf cursussen in vastgoedinvesteringen. Het eerste seminar was gratis, maar vervolgcursussen kosten tienduizenden dollars en werden verkocht aan mensen die ze eigenlijk niet konden betalen: die moesten dan maar een lening afsluiten. De cursussen stelden weinig voor, het was oplichterij.

Wie zeggen dat?
Voormalige cursisten, natuurlijk. Die vinden dat de universiteit loze beloftes deed. Ze zouden leren hoe de beroemde Donald Trump zo rijk was geworden met zijn vastgoedinvesteringen, maar er werden helemaal geen Trump-geheimen onthuld. Zelf kwam hij ook niet langs, zoals werd voorgespiegeld. De cursisten mochten een keer met een bordkartonnen Donald Trump op de foto, dat wel.

Hebben ze gelijk?
Een voormalige medewerker getuigde inderdaad dat de universiteit vooral op ouderen en laagopgeleiden mikte. Er werd een draaiboek gebruikt met agressieve verkooptrucs. Trump zei in reclames dat hij de meest briljante docenten eigenhandig had geselecteerd, maar dat was niet zo. Doe gewoon wat ik doe en dan word je rijk, hield hij potentiële klanten voor.

Was niemand dan tevreden?
Volgens Trump wel. Maar liefst 98 procent van de studenten zou enthousiast zijn geweest. Maar die enquêtes werden afgenomen terwijl de cursisten nog bezig waren en bovendien konden ze niet anoniem worden ingevuld.

Wat was er ook alweer met de rechter?
Rechter Gonzalo Curiel is van Mexicaanse afkomst. Tot verontwaardiging van zijn tegenstanders stelde Trump dat de rechter niet onpartijdig kon zijn. Trump wil immers een muur langs de Mexicaanse grens bouwen.

Waarom zijn er verschillende rechtszaken?
Niet alleen voormalige studenten sleepten hem voor de rechter. In de staat New York kreeg Trump het departement van Onderwijs achter zich aan. Zijn universiteit mocht zichzelf helemaal geen universiteit noemen: de opleidingen leidden niet tot een diploma en waren ook niet geaccrediteerd. Trump beschuldigde de aanklager van politieke motieven.

Waarom schikt Trump de zaak?
Om zijn aandacht op het presidentschap te kunnen richten, zegt hij zelf. Nu hoeft hij niet als getuige in de rechtbank te verschijnen. Hij heeft er ook over getwitterd. Dat hij geen tijd meer heeft om de lange rechtszaak te winnen, noemt hij “the ONLY bad thing about winning the Presidency”.